Review: Deserted Fear – Dead Shores Rising – Century Media – Release: Out Now

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: Deserted Fear – Dead Shores Rising – Century Media – Release: Out Now.

Deserted Fear is een Duitse band, opgericht in 2007. Ze spelen Old School Death Metal en hebben vanaf 2010 een demo en twee full lenght albums uitgebracht. Het album “Dead Shores Rising” is de derde in de rij.

Deserted Fear is:
Manuel Glatter – Zang en gitaar
Fabian Hildebrandt – Gitaar en basgitaar
Simon Mengs – Drums

Dead Shores Rising
Het album begint heel stemmig met een mooi intro, misschien iets aan de lange kant, maar ach, je moet wat als je een album van drie kwartier vol wilt hebben. Hierdoor knalt het tweede nummer ‘The Fall of Leaden Skies’ wel extra heftig door de speakers. Gelijk heb je door waar deze mannen voor staan; Old School Death Metal in de Zweedse stijl. En dan niet alleen het bekende HM2 geluid van Grave, Entombed en Dismember, maar ook de riffs uit het Gothenburg van In Flames en Dark Tranquillity.

De voorgangers van “Dead Shores Rising” hadden meer het ouderwetse Zweedse HM2 geluid, maar gaandeweg zijn de Gothenburg invloeden er in geslopen. Momenteel lopen er in Duitsland al zoveel zogenaamde “Swedish style OSDM” bands rond, denk maar aan Fleshcrawl, Revel in Flesh, Slaughterday en dus ook Deserted Fear, dat je deze stijl al bijna gewoon Duitse Death Metal kunt gaan noemen. En daar vind ik niks mis mee!

Elk nummer ragt en grooved (voor zover dit gangbare werkwoorden zijn) lekker door. De gitaarpartijen zijn heel goed op elkaar ingestemd. Het schijnt zo te zijn dat de beide gitaristen buren van elkaar zijn en dat men daar een eigen home studio heeft gemaakt, waardoor ze naar hartenlust konden experimenteren. Het resultaat hoor je duidelijk terug op het album, de twin gitaarsolo’s vliegen je om de oren! De heren hebben ook al een geduchte live-reputatie, vooral in thuisland Duitsland waar ze overal en nergens al hebben gespeeld. Hoe ze dit live doen weet ik niet, omdat op het album Fabian Hildebrandt zowel gitaar als basgitaar speelt.

In de videoclip van het nummer ‘Face Our Destiny’ zie je overigens wel een vierde persoon meespelen, of dit een figurant is of een live-muzikant weet ik niet. Feit is wel dat dit een hele mooie videoclip is, waar men een hoop werk in heeft gestoken om de tekst (en vooral de betekenis hiervan) te visualiseren.

“Dead Shores Rising” is een goed album en een logische voortzetting op “Kingdom of Worms”. Nu al kan ik zeggen dat 2017 een goed jaar wordt voor de death metal liefhebber, waar 2016 ook al zo’n goed jaar was.

Score: 4.1 uit 5

01. Intro
02. The Fall Of Leaden Skies