Review: Despite – Synergi – Eclipse Records– Release: 22-07-2016

Review: Despite – Synergi – Eclipse Records– Release: 22-07-2016.

Despite is een metal band uit Gothenburg, Zweden. De band is geformeerd in 1998, maar kwam pas met hun debuutalbum “In Your Despite” in 2009. De band is behoorlijk onderhevig geweest aan line up wisselingen en inmiddels zit er niemand van de originele bezetting meer in de band. De laatste toevoeging aan de band is derde gitarist Zoran Panovic. Ondanks de vele wisselingen is “Synergi” toch al weer de vierde full-length in zeven jaar tijd.

Despite is:
Peter Tuthill – Vocalen
André Gonzales – Gitaar
Zoran Panovic – Gitaar
Eldor Pettersson – Gitaar
Anthony Cui – Bas
Janne Jaloma – Drums

Synergi
6PAN1TCFCHet beginnummer ‘Soul=Denied’ bestaat voor een groot deel uit alleen een enkele gitaar, drums en zang. In de andere gedeeltes komen de bassist en de andere twee gitaristen erbij waarbij de ene gitaar een constante muur van geluid produceert die ook zo maar van een keyboard had kunnen komen.

Bij de omschrijving van de muziek zie ik de volgende genres voorbijkomen: Melodic Death Metal, Progressive Metal, Thrash metal, Math metal, Djent. Daar kun je wat betreft de twee volgende nummers ‘As You Bleed’ en ‘The Perpetual Weakening’ metalcore aan toevoegen. In beide hoor je een metalcore ritme met laag gestemde gitaar. Ook hebben beide nummers een soortgelijk intro waarbij een laag gestemde gitaar vaag opkomt en steeds harder en helderder wordt, iets waar de Nederlandse band Blind Sight ook wel patent op had.

‘Triage’ is een instrumentaal nummer en begint lekker rustig met alleen de ritmesectie, waarna de gitaar er lekker overheen soleert. ‘Time Lapse’ is al weer wat steviger met cleane zang, maar het nummer komt wat rommelig over en de gitaren zijn niet makkelijk van elkaar te onderscheiden. Later in het nummer wordt dit beter als de ene gitarist het ritme aangeeft en de beide andere gitaristen elkaar afwisselen in de solo’s. ‘Chaos Trigger’ doet zijn naam eer aan en is al net zo chaotisch als het begin van zijn voorganger.

‘Give Me Life’ doet er qua tempo nog een schepje bovenop, maar klinkt daarom nog rommeliger dan de vorige twee nummers. Halverwege gaat het tempo eruit en horen we ook weer wat metalcore invloeden. Waar veel bands dit meer en meer loslaten voegt Despite dit juist weer toe aan de nummers. De zang is voornamelijk ruig maar op ‘Sanctum Falls’ horen we na een ruig intro voornamelijk cleane zang. Na een aantal keren luisteren begint me rond het titelnummer het rommelige karakter van het album wel wat tegen te staan. ‘Praedonum’ is daarna een welkome afwisseling met veel tempowisselingen, melodie en afwisselend ruige en cleane vocalen. De resterende drie nummers vallen in dezelfde categorie als het titelnummer.

Het album is te verdelen in twee gedeelten: het eerste gedeelte is vrij afwisselend met veel melodie en invloeden van verschillende stijlen, het tweede gedeelte is vrij rommelig. Enerzijds kan dit aan de productie liggen, maar ook het feit dat je drie gitaristen hebt met allemaal een 8-string die een octaaf lager gestemd zijn dan normaal gebruikelijk is, maakt het soms een chaotisch geheel.

Score: 3,6 uit 5

1. Soul = Denied
2. As You Bleed