Review: Deströyer 666 – Wildfire – Season of Mist – Release: Out Now.

Deströyer 666 is een black-death-thrash metal band uit Australië. Opgericht door K.K. Warslut in 1994 nadat hij Bestial Warlust verliet. In 2001 verhuisde de band van Australië naar Europa. De laatste wapenfeiten waren de full length ‘Defiance’ uit 2009, gevolgd door de single ‘See You in Hell’ uit 2010 en de compilatie ‘To the Devil his Due’ uit 2011. In 2012 verliet oudgediende Shrapnel de band. Nu, 5 jaar na de laatste muzikale stuiptrekking, wordt het wel eens tijd voor iets nieuws en zie hier, K.K. (hij is niet meer de slet van de oorlog, schijnbaar) spuugt het nieuwe ‘Wildfire’ uit.

Deströyer 666 is:
K.K. – Gitaar en zang
Ro (aka R.C.) – Gitaar en zang
Felipe – Basgitaar en zang
Perra (aka Perracide) – Drums

Wildfire
Destr_F6yer-666-Wildfire-46854-2_5Het nieuwe album knalt direct uit de startblokken; een lekkere hoge uithaal en hakken maar. Thrash metal ten top! Jankende gitaren, gillende solo’s, raspende stem, ja K.K. en z’n mannen zijn er weer. En hoe! De eerste twee nummers zijn lekkere thrashkrakers, hierna gevolgd door ‘Artiglio Del Diavolo’, een lekker meeslepend, instrumentaal nummer.

Vervolgens krijg je met ‘Hounds at ya Back’ een nummer voorgeschoteld dat het live ontzettend goed gaat doen. Er zit hier zo’n lekker meebrulrefrein in: “Boundless and free you ride as Kings. EAGLES ON IRON WINGS. Hold your word to stand to the last. Like a fox on the run WITH THE HOUNDS AT YA BACK”. Dit is echt de eerste echte knaller op het album. Het nummer ‘Hymn to Dionysus’ is een super zwartgallige black metal stamper. Geen thrash hier, pure agressie, ook de nummers ‘White Line Fever’ en ‘Die You Fucking Pig’ zijn meer black metal georiënteerd.

Het titelnummer ‘Wildfire’ is daarentegen weer een echte thrasher, raise those devilhorns and bang your head. En dan de afsluiter, ‘Tanam Shud’, dat is volgens mij wel echt de tweede knaller op het album; bijzonder experimenteel en progressief. Een behoorlijke black metal vibe en tegen het eind krijg je cleane vocalen voorgeschoteld. Dat is K.K.’s ode aan Bathory, tenminste, dat gevoel krijg je bij dit nummer. Het handelt over de dood en heeft zo’n geweldig gezongen stuk: “I hear her callin’ my name, oh it’s time to go”.

Het album is opgenomen, gemixt en gemasterd in de Underworld Studios in Duitsland. Het artwork is gedaan door Zbigniew M. Bielak. Erg mooi gedaan, ik zie er de Dood, rijdend op een paard terwijl hij een banner van Deströyer 666 vasthoudt, in.

Voordat ik naar de conclusie ga, sluit ik af met een aantal wijze woorden van K.K. naar aanleiding van de vraag waarom dit album uitgebracht is.
Quote K.K.: “I have been busy with what every red blooded headbanger wants to do, tons of sex, drugs, and heavy metal – just a lot more from all of it than I had planned. Well, now I have taken a break from such things to finish the album, deal with wankers, and start gigging again.”

Conclusie
De nieuwe van Deströyer 666 is een dijk van een album. Niets nieuws onder de zon….nou ja, misschien ‘Tanam Shud’, dat nummer is voor Deströyer 666 echt heel erg progressief, maar dit nummer geeft het album wel dat beetje extra en dat laat zich terugzien in de score. Dit album is verplichte aanschaf voor iedere thrash- en black metal liefhebber. Hopelijk zien we K.K. en z’n mannen snel weer terug op de podia en moeten we niet weer jaren wachten tot er een vervolg op “Wildfire” komt.

1. Traitor
  2. Live And Burn
  3. Artiglio Del Diavolo