Review: Devil You Know – They Bleed Red – Nuclear Blast – Release: 06-11-2015

Review: Devil You Know – They Bleed Red – Nuclear Blast – Release: 06-11-2015.

Devil You Know is een zogenaamde supergroep, gevormd in 2012 door gitarist Francesco Artusato (All Shall Perish, The Francesco Artusato Project) en drummer John Sankey (Devolved, Fear Factory, Divine Heresy). Zanger Howard Jones voegde zich later in 2012 bij de band, nadat hij eerder dat jaar Killswitch Engage had verlaten wegens zijn diabetes type 2, dat erger werd door een druk tourschema. In 2013 werden Ryan Wombacher (Bleeding Through) en Roy Lev-Ari aangetrokken waarna de opnamen voor het debuutalbum “The Beauty of Destruction” begonnen. Roy Lev-Ari heeft de band inmiddels weer verlaten. De band is nu voor zo lang het duurt een viermanformatie en komt nu met hun tweede album “They Bleed Red”.

Devil You Know is:
Howard Jones – Zang
Francesco Artusato – Gitaar
John Sankey – Drums
Ryan Wombacher – Bas

They Bleed Red
dyk-they-bleed-redWaar een band normaal begint met een intro, vindt Devil You Know dit waarschijnlijk tijdverspilling en gaat gelijk voortvarend van start met ‘Consume The Damned’. Wat een bruutheid wordt hier gelijk in het begin al tentoon gespreid. Hoewel ik normaal een zanger moeilijk los kan zien van een band heb ik daar hier niet zo’n probleem mee. Howard wisselt net als bij Kilswitch zijn angry sceams af met zijn soulvolle zangstem, maar allebei net weer iets anders, waardoor je in combinatie met de muziek toch een heel ander geluid krijgt. De muziek is een combi van heavy metal/metalcore/melodische metal maar dan veelal met superzware riffs op laag gestemde gitaren. ‘Stay of Execution’ begint rustig, maar slaat je vervolgens keihard om de oren met een serie aan blastbeats. Het tempo in dit nummer wisselt constant tussen rustig en supersnel.
In ‘Let The Pain Take Hold’, het rustigste nummer op dit album, laat Howard nog eens horen dat hij naast het gebruik van screams, ook in het cleane gedeelte gewoon een fantastische zanger is met een uniek stemgeluid. Dit is ook zo’n nummer dat toegankelijk is voor mensen die niet in het genre zitten. Ik vind dat alle nummers toch wel op zichzelf staan. Net als je denkt dat de band een bepaalde kant opgaat, verrassen ze je met iets wat net weer anders is dan de rest. De band staat te boek als metalcore, maar daar zou ik ze zeer zeker niet onder willen categoriseren, dan doe je ze tekort. De basis is dan wellicht metalcore maar er zitten zoveel elementen in van andere genres, wat het geheel voor mij absoluut interessanter maakt.

Een divers album met veel tempowisselingen en vocalen die variëren van screams tot clean en alles daartussen. De riffs zijn superzwaar maar daartegenover bevat het album ook veel melodie.

1.Consume the Damned
2.The Way We Die