Review: Dictated – Phobos – Eigen beheer – Release: 25-10-2019

Review: Dictated – Phobos – Eigen beheer – Release: 25-10-2019.

Dictated is opgericht door gitarist Sonja onder de naam Stone Squad, maar toen de bezetting veranderde werd de naam al snel veranderd in Dictated.  Na het uitbrengen van de eerste full length “Summary of Retribution” in 2012, werd er veelvuldig getoerd met bands zoals Benighted, Beheaded, Dying Fetus en Suffocation. Op het tweede album “The Deceived”(2014) kreeg de band hulp van onder andere Henri Sattler (God Dethroned) die ook een aantal optredens deed met de band. Nu , vijf jaar later, komt de band met het derde album “Phobos”, compleet gewijd aan onze grootste angsten en fobieën.

Dictated is:
York Keijzer – zang
Sonja Schuringa – gitaar, backing vocals
Jessica Otten – gitaar
Koen Verstralen – bas
Frank Schilperoort – drums

Phobos

Ik zal hier niet teveel gaan uitweiden over de fobieën en angsten op zich. Die mogen jullie zelf gaan opzoeken. ‘Hypso’ gaat gelijk heerlijk up tempo van start en er wordt een muur van geluid opgeworpen. Benighted’s Julien Truchan vervult hier een gastbijdrage en de stemmen van hem en York vullen elkaar lekker aan. Na een iets rustiger stuk in het midden gaat het weer razendsnel met double bass drums richting het eind.

‘Thalasso’ kent wat meer tempowisselingen, maar ook hier krijgen we soms een muur van geluid, wat op mij wat chaotisch overkomt en zou ik de beide gitaren wat meer uit elkaar hebben getrokken. Na een stuk ‘spoken word’ krijgen we aan het eind nog een mid tempo passage met wat meer groove. ‘Taphe’ begint met een sample van stemmen die uit een film lijken te komen en dat horen we gedurende het nummer wat vaker, wat het een apart sfeertje meegeeft. Wel leuk om te zien dat in de clip van dit nummer de rollen van Koen (van bas naar gitaar) en Jessica (van gitaar naar bas) inmiddels al omgedraaid zijn. “Apeiro” is een wat trager en logger nummer , maar zeker niet minder heavy dan de snellere nummers. De double bass drums komen veelvuldig terug, maar overheerst hier niet wat het live al snel wel kan doen. ‘Eisoptro’ daarna is weer lekker snel en bruut.

‘Glosso’ is de angst voor spreken in het openbaar en heel toepasselijk is het nummer dan ook instrumentaal. Het nummer begint met in volume en intentie toenemende drums die later bijval krijgt van de gitaren. Het nummer heeft door het vrouwelijke geneurie wat Oosterse, en door de drums ook wat Zuid Amerikaanse sferen in zich. ‘Athaza Gora’ heeft een gastbijdrage van gitarist Mendel bij de Leij (ex Aborted) die de solo in dit nummer op zich neemt.

Net als met zoveel bands lijkt Dictated met hun derde album hun eigen geluid te hebben gevonden. Zeker ook een album om vaker achter elkaar te beluisteren en beter op je in te laten werken, omdat sommige nummers in eerste instantie best wel chaotisch over kunnen komen. Naast de veelvuldige double bass drums laat Frank Schilperoort( in mijn ogen één van de beste drummers van Nederland) een groot scala aan andere ritmes horen. Wat ik al eerder noemde, mogen de gitaren wat mij betreft wel wat meer uit elkaar worden getrokken, omdat je anders echt die muur van geluid krijgt, maar wellicht een idee voor een volgend album.

1. Hypso (featuring guest vocals by Benighted’s Julien Truchan)
2. Thalasso
3. Lysso