Review: Dimaeon – Collapse of the Anthropocene – Layered Reality Productions – Out now

Dimaeon – Collapse of the Anthropocene – Layered Reality Productions – Out now

Friesland, wellicht de bakermat van de Nederlandse metal te noemen. Niet alleen op  het gebied van programmering (Romein, Bolwerk), de festivals (Into The Grave, Dokkum Open Air)  maar ook bands ( Stonehawk , Baldrs Draumar, Cold Blooded) weten goed hun Friese metalhart op de kaart te zetten. Dimaeon uit Leeuwarden is hier ook geen uitzondering op. Sinds 2002 kunnen we al genieten van deze progressieve death metal band. Ze hebben al een goede live reputatie. Ze speelden onder meer al met bands zoals Evergrey, Epica, God Dethroned en vele anderen. Tijd nu om hun nieuwste werk ”Collapse of The Anthropocene een luisterbeurt te geven. (Met dank aan Tamme Oosterhof van Big Bad Wolf Records voor het verschaffen van een exemplaar en het steunen van Friese metal!)

Dimaeon is:

Ferdinand Wanders – Vocals
Rembert Breidenbach – Guitars / Backing vocals
Sybren Boonstra – Guitars
Philippus Yntema – Bass / Backing vocals
Danny Boonstra – Drums

Collapse of the Anthropocene

131108_344020_CoverCollapse_450_450Het moge duidelijk zijn, na 3 EP’s is de band duidelijk gegroeid. Meer tempo wisselingen en vooral het goede geflirt met verschillende genres is het eerste wat opvalt bij de eerste luisterbeurt. Sfeervolle akoestische stukken worden netjes afgewisseld met heerlijke zware distortion. Ondanks het hoge prog gehalte vervalt de band niet in oeverloos gepingel. De solo’s klinken gelikt en de sfeer is er één om heerlijk bij weg te dromen op regenachtige dag.  Een flinke portie doom wordt nog steevast afgewisseld met een progressieve melodic death. Wil dit zeggen dat dit dan een Opeth kloon geworden is? Nee hoor, Dimaeon heeft hard gewerkt aan een eigen sound. De composities zijn te sterk te noemen om ze af te schuiven als één of andere kloon. Friesland mag weer trots wezen op weer een sterke band.

01. The Blood of Millions
02. Dark Century
03. Subterraneous