Review: Dimmu Borgir – Forces of the Northern Night ( DVD) – Nuclear Blast, Release: 14-04-2017

Review: Dimmu Borgir – Forces of the Northern Night ( DVD) – Nuclear Blast, Release: 14-04-2017.

Forces of the Northern NightDimmu Borgir komt met “Forces of the Northern Night”. Jawel, een dubbel DVD en ik hoor de hersentjes kraken. Bestaan die nog? En een DVD waarvan dan? Met die vragen ook in mijn achterhoofd klik ik op play. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn twee shows uit 2011. En ja, je raadt het goed, het zijn de beide shows die gedaan zijn met het Norwegian Radio Orchestra. Het betreft een optreden in Oslo Noorwegen en de show van Wacken met bijna 100 muzikanten op het podium. Is het dan nog wel relevant het nu uit te brengen , 6 jaar na dato? In 2010 zag het laatste album het daglicht en de band komt nu met een aankondiging voor de opvolger. “Forces of the Northern Night” is een leuke opwarmer en wellicht ook een aangename kennismaking met de band voor een nieuwe lichting metalheads die Dimmu Borgir alleen van naam kennen.

Het was natuurlijk ook best bijzonder wat deze symfonische black metal band destijds flikte. Tegenwoordig gebeurt het wel vaker dat extreme metalbands met een symfonisch orkest met een DVD op de proppen komen. Denk bijvoorbeeld maar aan de release van Satyricon van ongeveer een jaar geleden. De beide shows zijn in prima kwaliteit op DVD gezet. Ik heb in ieder geval weer genoten van de beide shows en het bracht leuke herinneringen terug. De fans van Dimmu Borgir zullen blij zijn met deze release en de aankondiging van een nieuw studio-album. Dimmu Borgir is weer tot leven gewekt en ik ben benieuwd wat het studio-album straks gaat brengen. Tot die tijd zet ik “Forces of The Northern Night” nogmaals op!

Score: 3,5 uit 5

Dimmu borgir Facebook