Review: Discharge – End Of Days – Nuclear Blast – Release: 29-04-2016

Review: Discharge – End Of Days – Nuclear Blast – Release: 29-04-2016.

Discharge is een Britse hardcore punk band geformeerd in 1977 door Terence “Tezz” Roberts en Royston “Rainy” Wainwright. De muzikale stijl van de band was in het begin geïnspireerd door bands zoals Sex Pistols, The Damned en The Clash. Later kwamen daar steeds meer andere invloeden bij. Het eerste album “Hear Nothing See Nothing Say Nothing” (1982) wordt ook wel gezien als de grondlegger voor de thrash metal, black metal, crust punk, grindcore en andere extreme metal subgenres. Het feit dat talloze metalbands, waaronder Metallica en Anthrax, nummers hebben gecoverd van Discharge zegt genoeg over de invloed van de band op de metal in het algemeen.
Tezz Roberts, begonnen als zanger en later drummer, kwam in 2014 weer terug op het ouwe honk. Dit keer als rhythm gitarist waardoor de band voor het eerst een vijfmansformatie is, waarmee het nieuwe album “End Of Days” opgenomen is.

Discharge is:
Royston “Rainy” Wainwright – Bas
Anthony “Bones” Roberts – Gitaar
Terence “Tezz” Roberts – Gitaar
David “Proper” Caution – Drums
Jeff “JJ” Janiak – Zang

End Of Days
dischargeHet album begint met ‘New World Order’ dat meteen de toon zet voor de rest van het album. Een typisch Discharge nummer met recht toe recht aan snel gitaar- en drumwerk. De nieuwe zanger Jeff “JJ” Janiak zit qua zang ergens tussen Gary Meskil van Pro-Pain en Phil Rind van Sacred Reich. ‘Raped and Pillaged’ is een kort snel nummer met simpele tekst waarbij de titel veel herhaald wordt. ‘False Flag Entertainment’ valt in die zelfde categorie.

’It Can Happen Here’ en ‘Hung Drawn and Quartered’ beginnen nog rustig maar vervallen al snel weer in het doorsnee rappe tempo van de rest van de nummers op dit album. ‘End Of Days’ valt op door het gesproken intro, waarin wordt gewaarschuwd voor een nucleaire aanval, maar ook hier duurt het niet lang voordat het tempo er weer in gaat. ‘Meet Your Maker’ is het kortste nummer met 1.22, waar zelfs nog een gitaarsolo ingepropt wordt.

Ook ‘Infected’ heeft zo’n lekkere gitaarsolo en door het groovy drumwerk valt dit nummer ook op tussen de rest. Het album word afgesloten door ‘Accessories By Molotov (part 2)’; het eerste deel staat op het album “Discharge”.

Discharge laat met dit album wel veel van hetzelfde horen. Buiten het feit dat er af en toe leuke gitaarsolo’s in de nummers zitten, horen we veel soortgelijke riffs en vrij standaard drumwerk. Daardoor wordt het na elke luisterbeurt moeilijker om het album uit te zitten. Dit is mijns inziens ook geen muziek op om plaat te beluisteren. Dit moet je live meemaken en lekker pogoën tot je erbij neervalt.

Score: 3,4 uit 5

1 . New World Order
2 . Raped And Pillaged