Review: Distillator – Summoning the Malicious – Empire Records – Release: 01-05-2017.

Distillator is een Nederlandse thrash metal band. Ze bestaan vanaf 2013. Sinds die tijd hebben ze een demo en album uitgebracht. Op 1 mei komt hun tweede album “Summoning the Malicious” uit.

Distillator is:
Frank R. – Bas en achtergrond zang
Laurens H. – Zang en gitaar
Marco P. – Drums

Summoning the Malicious
DistillatorVoor mij ligt de nieuwe Distillator “Summoning the Malicious”. Hun tweede album en de verwachtingen waren hooggespannen. In ieder geval bij mij. Hun eerste wapenfeit “Revolutionary Cells” was een kneiter van een debuutalbum. Hierdoor stond men plotsklaps in de spotlights en hebben ze een Europese tour gedaan met het Spaanse Hitten en hebben ze, onder andere, met acts als Metal Church en Anthrax het podium gedeeld met als absoluut hoogtepunt het 70.000 Tons of Metal festival op een ronddobberend cruiseschip!

Ik kan heel kort zijn en zeggen dat Distillator de verwachtingen waar maakt, maar dan maak ik me er met een leien dakje vanaf, ook al spreek ik hiermee de waarheid. Afgetrapt wordt met ‘Blinded By Chauvinism’ dat gelijk de toon zet voor het hele album. Niks rustig aan opstarten, gelijk vol aan de bak. Laurens duelleert volop met zichzelf. Hij schudt de een na de andere riff uit de mouw en plakt alles aan elkaar met venijnige gitaarsolo’s. Frank laat z’n bas lekker ronken over de tracks en Marco drumt alle gaatjes mooi dicht.

Op ‘Estates Of The Realm’ laat Laurens zelfs een keertje een lekkere death/black grunt horen (zo ergens bij 2:20 minuten, slechts één kreetje, maar toch). Verder is hij goed bij stem en zingt en gilt de nummers mooi bij elkaar. Het album hebben ze in hun eigen studio opgenomen en dat is hun goed afgegaan. Het album is gemixt door Dennis Koehne, bekend van onder andere Sodom en Melechesh en de beste man verstaat zijn vak.

Distillator brengt met “Summoning The Malicious” een dijk van een album uit die de hooggespannen verwachtingen na het uitstekende debuut meer dan waar maakt.

Score: 4.2 uit 5

1. Blinded By Chauvinism