Review: Disturbed – Evolution – Reprise Records – Release : Out Now

Review: Disturbed – Evolution – Reprise Records – Release : Out Now.

Na het uitbrengen van hun vijfde studioalbum “Asylum”(2010) vonden de heren van Disturbed het nodig om voor onbepaalde tijd een pauze in te lassen. In die tijd richtten de bandleden zich op andere projecten. David Draiman richtte Device op, Dan Donegan en Mike Wengren gingen verder met Fight or Flight en John Moyer zat onder andere in Adrenaline’s Mob. Op 23 juni 2015 kondigde Disturbed het einde van het hiaat en tevens het uitbrengen van een nieuw album “Immortalized” aan. Dat album bracht ons niet veel nieuws. Wel werd de Simon en Garfunkel cover ‘Sound of Silence’ een enorme hit. Volgens David Draiman moet dit zevende album hun zogenaamde “Black Album” worden.

Disturbed is:
David Draiman – Zang
Mike Wengren – Drums
Dan Donegan – Gitaar
John Moyer – Bas

Evolution
EvolutionWaar ik een vorige keer al twijfelde over het feit dat John Moyer nog wel een volledig bandlid is, wordt dit keer bevestigd dat hij voor het eerst in acht jaar weer in de studio aanwezig was, maar niet heeft deelgenomen aan het schrijfproces van het album.
Bij het horen van de eerste noten van ‘Are You Ready?’ is het al gelijk duidelijk dat we met Disturbed te maken hebben. Het gitaargeluid van Dan Donegan en de stem van David Draiman zijn onmiskenbaar het geluid van de band. Het nummer is echter niks nieuws onder de zon en ik hoor zelfs stukjes uit oudere nummers hierin terug.

‘No More’ is dan wel andere koek. Die heeft een catchy beat die vooral in het begin erg doet denken aan ‘The Beautiful People’ van Marilyn Manson. ‘A Reason to Fight’ is de eerste van vier wat rustigere en/of akoestische nummers en gelijk ook een erg persoonlijk nummer voor David. Het nummer gaat over een ex-vriendin die zelfmoord heeft gepleegd en dat was tevens de inspiratie voor de tekst van ‘Inside The Fire’ van het album “Indestructible”. Waar dat nummer meer pit had en de tekst meer uit boosheid werd gebracht, is ‘A Reason to Fight’ een rustig en erg gevoelig nummer, met een soms hoorbaar breekbare David.

‘In Another Time’ heeft toch wel weer aparte gitaarpassages en vocalen die het nummer net weer niet helemaal doorsnee Disturbed maken. Halverwege krijgen we nog een gitaarsolo, iets waar de band nooit erg royaal mee is geweest. ‘Stronger On Your Own’ heeft een traag begin, en je voelt eigenlijk al meteen dat het nummer niet echt gaat ontbranden. Het kabbelt een beetje voort en het is allemaal niet echt spannend wat er gebeurt.

‘Hold On To Memories’ is een echte ballad, met behoorlijk andere vocalen dan we gewend zijn van David. Als je het niet weet herken je hem er bijna niet in. ‘Savior Of Nothing’ heeft typische Disturbed riffs maar ook toevoegingen van de keyboard. Het tempo blijft laag gedurende het nummer. Wel horen we weer een gitaarsolo tegen het einde van het nummer.

‘Watch You Burn’ is een semi-akoestisch nummer, maar heeft wel meer vaart dan het vorige nummer. Het nummer is ook weer niet heel spannend tot we de keys en viool horen aan het eind. Met de single ‘Best Ones Lie’ krijgen de oudere fans ook weer waar voor hun geld. Alles waar Disturbed normalerwijze voor staat, zit hier in. Afsluiter ‘Already Gone’ is weer een echte ballad, maar naar mijn smaak iets te gezapig.

Disturbed laat al een aantal albums zien dat ze hit na hit kunnen schrijven via een bepaalde formule. De band vaart hier een andere weg. De bedoeling was om ooit een compleet akoestisch album te gaan schrijven. Wellicht hadden sommige nummers beter bewaard kunnen worden voor dat idee. “Evolution” heeft wat typische Disturbed nummers, maar is over het algemeen een stuk ingetogener dan we van de band gewend zijn. Of dit het zogenaamde “Black Album” van de band moet gaan worden betwijfel ik. Daarvoor zijn veel nummers niet spannend en/of catchy genoeg in mijn ogen.

Score: 3,6 uit 5

1. Are You Ready
2. No More