Review: Doro – Strong And Proud – Nuclear Blast Records – Release: Out Now.

Doro - Strong And Proud - 30 Years Of Rock And Metal_quadratischIk zag Doro al verscheidene malen live aan het werk en nooit heeft deze Duitse blonde me teleurgesteld. Dit livewerkje is een bekroning van dertig jaar zweten en zwoegen. Je kan het in drie hoofdstukken indelen. Ten eerste nummers van de latere Doro albums, aangevuld met een aantal krakers van Warlock en covers van metalklassiekers. Als bonus werd een heus orkest ingehuurd om het geluid bombastischer te maken. Als uitzondering horen we hier ook ‘Save My Soul’ van het solodebuut “Force Majeur” uit 1989. Het album dompelt je onder in een vet livegeluid en het voelt alsof je gewoon in het publiek staat.

Doro’s aanmoedigingskreet ‘hey – hey – hey’ hoor je ook veelvuldig voorbijkomen. ‘Revenge’ wordt in een furieuze versie over je heen gesmeten. Fräulein Doro heeft nog niets aan kracht verloren en live weet ze meer dan haar mannetje te staan. De Warlock nummers ‘Earthshaker Rock’ en ‘Hellbound’ klinken nu nog steeds geweldig. De fenomenale ballade ‘Without You’ van het Warlock debuut ‘Burning The Witches’ is steeds een heerlijk emotioneel moment in de set. De andere ballade ‘Für Immer’ wordt opgedragen aan R.J. Dio en het fenomeen Uli Jon Roth voegt zijn hemelse gitaarklanken toe aan dit nummer.

Het sfeervolle ‘Fear Of The Dark’ van Iron Maiden wordt ingezet door een verrassend sterke Blaze Bailey. Het koor is hier duidelijk een meerwaarde en verhoogt de sfeer. Dit is het nummer om het publiek uit je hand te doen eten! En als je ‘Balls To The Wall’ laat zingen door UDO is het feest compleet! Je hoort het publiek genieten!

Doro sluit deze cd af met haar grootste hit ‘All We Are’. Alle gastzangers steken een handje toe bij het publiek meezingmoment! Een geweldige live-cd, alleen jammer dat niet alle nummers van de DVD versie er op staan. Het artwork is zoals steeds heel mooi verzorgd en is duidelijk geïnspireerd op de hoes van Warlock’s “Triumph and Agony”.

Doro Official