Review: Dream Theater – Distant Memories – Live In London – Inside Out – Release: 27-011-2020

Review: Dream Theater – Distant Memories – Live In London – Inside Out – Release: 27-011-2020.

Deze band hoeft uiteraard geen introductie meer. Vanaf hun debuut “When Dream And Day Unite” hebben ze de term progressieve metal duidelijk op de kaart gezet. De band heeft in het verleden al verscheidene live-albums op de markt gebracht. Maar de integrale uitvoering van hun conceptalbum “Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory” werd voorheen nooit officieel uitgebracht. De avond werd opgevat als een ‘evening with Dream Theater. Dus zonder voorprogramma, maar met een pauze na het eerste deel. Het album werd opgenomen tijdens de twee dagen dat ze speelden in het historische Eventim Apollo theater in London in februari van dit jaar.

Dream Theater is:
John Myung – bas
John Petrucci – gitaar, zang (additioneel)
James LaBrie – zang
Jordan Rudess – toetsen
Mike Mangini – drums

Distant Memories – Live In London

De eerste set start met het krachtige ‘Untethered Angel’. De toetsen komen wat meer naar voren dan op hun laatste album. James kwijt zich goed van zijn taak. Het toontje lager zingen, legt hen geen windeieren. Hun vorig jaar verschenen album “Distance over Time” was mede door de terugkeer naar het hardere geluid bij mij in goede aarde gevallen. De nieuwe nummers worden door het publiek ook zeer goed onthaald. Jordan doet ook een stevige duit in de zak en de melodieuze gitaarstukken van Petrucci maken het helemaal af. Een sterke opener alvast.

Verrassing nummer 1 wordt aangekondigd door gedonder en eerder creepy toetsen. De band koos om uit het Portnoy tijdperk het epos ‘ A Nightmare to Remember’ integraal te brengen. Het hardere geluid blijft dus aanwezig. James laat zich met een licht kwade, gemene ondertoon horen. De rustige break (met o.a. politiesirenes) zorgt voor een speciale sfeer en de zang van James is hemels hier! Daarna gaat Petrucci helemaal los en ook Rudess freakt op zijn keyboard. Het sterk door Metallica geïnspireerde ‘Fall Into the Light’ maakt dat de metalwijzer nog meer naar rechts uitslaat. Het orgelgeluid van Rudess vormt een mooi contrast met de heavy riffs van Petrucci. Mangini mept er op los hier, maar als grote Portnoy-fan mis ik toch die dikwijls zotte twists van hem; Maar dat is verleden tijd en de nieuwe Mike doet het uitstekend op zijn even indrukwekkend speeltje.

‘Barstool Warrior’ breekt de harde schil van dit concert met zijn super melodieus geluid en mooie zanglijnen. Voor verrassing nummer 2 gaat de band nog iets verder in de tijd en we belanden bij ‘Systematic Chaos’ met het eveneens stevige ‘In the Presence of Enemies – Part 1’. Dit grotendeels instrumentaal nummer is een visitekaartje voor het technisch kunnen van deze rasmuzikanten. ‘Pale Blue Dot’ vormt het einde van het eerste deel van het concert. Opnieuw wordt de kaart van het hardere werk getrokken. Een riff hier doet me steeds aan Star Wars denken (ja ik ben zo’n nerd!). Dit nummer bevat naast uitzinnig gefriemel op de gitaar en soms zenuwachtig getokkel op de toetsen van de keyboard ook rustiger momenten en vormt op die manier een brug naar de integrale uitvoering van het twintig jaar oude ‘Scenes from a Memory’.

Het conceptalbum wordt ingeleid door vrolijke pianoklanken van Jordan, die abrupt overgaan in een bombastische filmscore. Persoonlijk vind ik dit het meest complete Dream Theater album. Het verhaal neemt je telkens mee op sleeptouw en trakteert je op een emotionele reis. LaBrie heeft al bakken kritiek gekregen in het verleden omtrent zijn afnemend stembereik. Als zanger heeft de leeftijd nu eenmaal impact op je kunnen. Maar als de kerel zijn gevoelige stem bovenhaalt zoals bij de intro ‘Regression’, het wondermooie ‘Through My Words’, het emotionele ‘Through My Eyes’, de refreinen in ‘One Last Time’ en ‘The Spirit Carries On’ komt zijn kwaliteit duidelijk naar boven drijven. De man krijgt het telkens weer voor elkaar om krokodillentranen te laten vloeien over mijn wangen.

De band zelf komt hier over als een perfect geoliede machine, die elkaar door en door kennen. Toch bespeur ik subtiele verschillen met de oorspronkelijke versie en dat zijn leuke extra’s voor de liefhebbers. Dit conceptalbum wordt zo gebracht (en is zo gecomponeerd) dat je steeds midden in het verhaal terecht komt, alsof je er zelf deel van uitmaakt. Het wervelende ‘Beyond This Life’ en het beukende met Oosterse invloeden doorspekte ‘Home’ zijn daar de bewijzen van. Als toegift werd met ‘At Wit’s End’ het gaspedaal terug stevig ingedrukt. En de bonus ‘Paralyzed’ sluit dit werk met de nodige panache af.

Dream Theater heeft zich na het moeilijk onthaalde ‘The Astonishing’ (wat een gewaagde zet) terug gefocust op de hardere nummers en dit werd duidelijk gevierd met hun laatste toer. De integrale uitvoering van het ‘Scenes…’ album is perfect neergezet. De band neemt je met het grootste gemak mee in hun reis van 2 uur en 40 minuten. Weinig bands doen hen dat na. Nu wacht ik nog op de integrale uitvoering van één van hun meest ondergewaardeerde albums “Train of Thought”. Deze release is in veel formaten aan te schaffen. Het earbook oogt daarbij ook nog eens geweldig!

1. Untethered Angel
  2. A Nightmare to Remember
  3. Fall Into The Light