Review: Drudkh – They Often See Dreams About The Spring – Season of Mist – Release: Out now

Review: Drudkh – They Often See Dreams About The Spring – Season of Mist – Release: Out now.

Gevormd in 2002, vertelt Drudkh het verhaal van de natuur, de Oekraïense geschiedenis, folklore en poëzie. Men heeft besloten geen interviews te geven, geen officiële bandfoto’s te verspreiden en geen optredens te geven. De leden hebben (of hadden) allemaal banden met bands als Rattenfänger, Blood of Kingu en Hate Forest. Mede hierdoor (én door de totale mediastilte) wordt Drudkh er van beschuldigd politiek rechtse ideeën te hebben. Middels één statement van Roman Saenko (gitarist en oprichter) is dit idee de kop ingedrukt. In dit statement staat te lezen dat Drudkh geen politieke ideologieën tentoonspreidt en zich verre van rechts-extremisme houdt. Dit moeten we allen respecteren en als reviewer dien je de muziek objectief te kunnen beoordelen. Ik zou een album van Napalm Death net zo objectief moeten kunnen benaderen als een album van Absurd. Nu genoeg politiek, verder met de muziek.

Drudkh is:
Roman Sayenko – Gitaar
Thurios – Gitaar en zang
Krechet – Basgitaar
Vlad – Drums en toetsen

They Often See Dreams About The Spring
Voor mij ligt het alweer elfde album van Drudkh. De titel handelt over personen die dromen over de lente. Echter, het eerste dat me opviel is dat er een ijzige atmosfeer wordt opgeroepen met de muziek. Ik kreeg het album voorgeschoteld in de koudste periode van het jaar en had het veelvuldig over m’n oordopjes schallen op weg van huis naar het werk en vice versa. Het bleek een perfecte soundtrack voor het jaargetijde.

Ik ben er ook zeker een maand mee bezig geweest om mijn gevoel over het album op papier te krijgen. Ik begrijp geen snars van de teksten (die niet meegeleverd worden, ook een statement van de band) omdat deze in een, voor mij, niet begrijpelijke taal gezongen worden. Ik heb de songtitels over Google Translate gegooid en zelfs die kon er niets van maken. Desondanks werd ik ontroerd door de muziek. De melodie, de repetitieve muziek en de ijzige atmosfeer zorgen voor een soort melancholie. Als dit de bedoeling is van Drudkh, hebben zij hun werk uitstekend gedaan.

Vooral het repetitieve in de muziek draagt veel bij aan de sfeer. Er zijn veel bands die dit doen. Denk maar aan Satyricon, die er een industrial, militant sfeertje mee oproepen. Maar ook een band als Nargaroth herhaalt een riff eindeloos waardoor je in een soort trance komt. Drudkh heeft dit echter tot in de perfectie uitgevoerd. Je raakt echt in een trance en je waant je bijna in een Russisch (okay, Oekraïens) winterlandschap, een ijzige toendra. Al weet ik niet of er in Oekraïne ook toendra’s zijn.

Ik meen me te kunnen herinneren dat ik ooit eerder iets van Drudkh heb gehoord (maar dat weet ik niet zeker) en dat me dat totaal niet kon bekoren. Trage melodieën die tot treurnis toe werden herhaald. Mocht dat inderdaad Drudkh zijn geweest destijds, dan heeft men een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Dit album pakt je bij je kladden en laat je niet meer los. Eén van de hoogtepunten van dit jaar. Natuurlijk werkt het ook mee dat het in het perfecte jaargetijde uit is gekomen, kwam het in de zomer uit dan was het waarschijnlijk enigszins misplaatst.

Ik vind het wel jammer dat we de heren nooit live kunnen aanschouwen. Al moet ik gelijk een kanttekening zetten, want deze muziek wil je niet horen in een zaal (groot of klein), of een festival als Wacken, Into The Grave, Eindhoven Metal Meeting of iets dergelijks. Nee, mochten ze ooit optreden dan past dit waarschijnlijk beter op een festival als Oerol, of The Burning Man. Maar dit zal, gezien de belofte die Drudkh deed, nooit gebeuren.

“They Often See Dreams About The Spring” is een geweldig album geworden. Het heeft wel meerdere luisterbeurten nodig om de muziek volledig op je in te kunnen laten werken. Maar dan gaat er een wereld voor je open. Perfecte plaat om te luisteren tijdens een boswandeling, of het lezen van een goed boek. Of gewoon voor de open haard of in de tuin voor een kampvuur. Dit is ook zeker een album dat in mijn jaarlijst van dit jaar komt.

Score: : 4.8 uit 5

1. Nakryta Neba Burym Dakhom
2. U Dakhiv Irzhavim Kolossyu