Review: Eisregen – Fegefeuer – Massacre Records – Release: 26-10-2018

Review: Eisregen – Fegefeuer – Massacre Records – Release: 26-10-2018.

Eisregen, al drieëntwintig jaar een rots in de branding qua Duitstalige extreme metal! Ze zijn nu toe aan hun dertiende album. Ooit begonnen als black metal band, hebben ze nu steeds meer andere extreme sub genres in hun muziek verwerkt

Eisregen is:
M.Roth – Zang
Yantit – Drums, gitaren, programmeren
Markus Stock – Lead gitaar en basgitaar
Frau N. Feind – Viool

Fegefeuer
FegefeuerToen ik hoorde dat Eisregen met een nieuw album op de proppen kwam, ging m’n hart iets sneller kloppen. Eisregen behoort sinds jaar en dag tot één van mijn favoriete bands. Met “Blutbahnen” en “Knochenkult” hebben ze een klein dipje gehad, maar met het in 2010 uitgebrachte “Schlangensonne” klauterden ze weer uit het dal. Acht jaar later is het tijd om “Fegefeuer” op de mensheid los te laten.

Natuurlijk zijn er nog steeds invloeden te horen van de laatste albums (ook van het mindere “Blutbahnen”). In deze nummers klinkt Eisregen een beetje als een black metal versie van Rammstein, luister maar eens naar ‘Knochentorte’. Sowieso zouden alle nummers qua tekst zo op een Rammstein album kunnen, ze zijn in de meeste gevallen zelfs een stuk lomper. Ook een nummer als ‘Alice im Wundenland’ behoort tot die categorie. Echter vind ik de vergelijking met Rammstein enigszins mank lopen omdat ik Eisregen een stuk beter en interessanter vind. Samen met Die Apokalyptischen Reiter vind ik Eisregen een beter Duits metalproduct dan Rammstein.

Een nummer als ‘Oben auf dem Leichenberg’ is andere koek. Black metal pur sang, een terugkeer naar albums als “Krebskolonie”, “Leichenlager” en “Farbenfinsternis”. Ook ‘Es lauert’ is zo’n lekker heftig nummer. In het rijtje van black metal nummers behoort ook zeker ‘Die Bruderschaft des Siebten Tages’. Zo extreem antichristelijk als in dit nummer is Eisregen nog nooit geweest.
Als extra tip zou ik iedereen aanraden de special edition te bemachtigen, dit omdat hier drie hele gave bonustracks op staan. Namelijk drie covers van Beherit, Mysticum en Bethlehem. De keuze voor deze bands geeft de black metal roots van Eisregen wel goed weer.

In de bijgeleverde bio staat dat dit het beste album van Eisregen is. Dat soort propaganda staat normaliter altijd in desbetreffende bio’s. Doorgaans skip ik deze non-info, echter zit er deze keer wel een kern van waarheid in. Het is een mengelmoes van oude en nieuwe Eisregen en is bijzonder goed uitgevoerd. Yantit zelf heeft het album geproduceerd en Markus Stock heeft het gemixed en gemasterd, dus is het precies zo zoals Eisregen het wil hebben. Dit is een super album van Eisregen. Ik zal als laatste nog even een citaat uit het nummer ‘Die Bruderschaft des Siebten Tages” plaatsen. “So zeigt sich der Herr dir den Weg, Folge Ihm nach”. Verplichte aankoop dus!

Score: 4.9 uit 5

1. Vorhölle
2. Fegefeuer