Review: Ensiferum – Thalassic – Metal Blade Records – Release: 10-07-2020

Review: Ensiferum – Thalassic – Metal Blade Records – Release: 10-07-2020.

Ensiferum is opgericht in 1995 door Sauli Savolainen (bas), Kimmo Miettinen (drums) en Markus Toivonen (gitaar). De laatste is het enige bandlid van de oude garde die nog steeds in de band zit. De band is heel lang onderhevig geweest aan wisselingen, maar sinds de komst van zanger/gitarist Petri van Norther en bassist Sami in 2004 en drummer Janne in 2005 was er weer een redelijk stabiele line up. In 2017 verliet Netta Skog, niet lang na de de release van “Two Paths”, de band. In februari dit jaar werd Pekka Montin aangetrokken als keyboardspeler/cleane zanger. Inmiddels is de band toe aan haar achtste langspeler getiteld “Thalassic”.

Ensiferum is:
Petri Lindroos – Zang/gitaar
Markus Toivonen – Gitaar
Sami Hinkka – Bas
Janne Parviainen – Drums
Pekka Montin – Keyboard, cleane zang

Thalassic

Op het vorige album “Two Paths“ kregen de cleane vocalen van gitarist Markus Toivonen veel ruimte ten koste van de extreme vocalen van Petri Lindroos. Nu is Markus in mijn ogen geen geweldige zanger en is het album om meerdere redenen er eentje om snel te vergeten. Het album begint met ‘Seafarer’s Dream’, een volledig orkestraal nummer/intro dat me wel erg doet denken aan de begintune van Game of Thrones. In het begin horen we geluiden van de zee. De zee en water in zijn algemeenheid zijn ook het thema van dit album.

Met het eerste echte nummer ‘Rum, Women, Victory’ trekt de band ook gelijk fel van leer. Dit is hoe ik de band graag hoor: uptempo melodische metal met folk invloeden die niet overheersen. Hier krijgen we ook al een voorproefje van de zangkunsten van nieuwe aanwinst Pekka, maar horen we voornamelijk nog de extreme vocalen van Petri. In ‘Andromeda’ krijgt hij al wat meer ruimte en damn, wat een bereik heeft die beste man. Hij heeft natuurlijk al de nodige ervaring opgedaan in zijn voormalige bands zoals Amoth, Evil-Lÿn en Mr.Crowley en zingt nog steeds in Judas Avenger dat ook zeker een aanrader is.

‘The Defence Of The Sampo’ heeft een vrolijk karakter door onder andere het galoperende ritme en een sing along, waardoor het nummer het live zeker goed gaat doen bij de fans. ‘Run From The Crushing Tide’ is wat meer recht toe recht aan metal en de afwisseling van de vocalen van Petri en Pekka geven het nummer nog even een extra boost. ‘One With The Sea’ is een soort van semi ballad met een gastoptreden van vioolvirtuoos Lassi Logren, die ook weer op het volgende nummer (Midsummer Magic, een vrolijk nummer voor rond het kampvuur) te horen is. ‘One With The Sea’ begint langzaam, maar bouwt langzaam op in intensiteit.

‘Cold Northland’ is deel 3 van de Väinämöinen sage die begon op het debuutalbum. Dat nummer begint ook weer met geluiden van de zee, net als het intro, en met pianomuziek, waarna het abrupt overgaat in een wat ruigere passage met alleen gitaar en drums. De keys komen erbij en daarna ook de extreme vocalen van Petri. Het nummer wordt langzaam opgebouwd en dat kan ook met een lengte van bijna negen minuten. Halverwege gaat het tempo van mid tempo naar snel, met zelfs wat blastbeats en neigt het nummer naar de death metal. Een heerlijke epische afsluiter van het album.

Pekka Montin is duidelijk een aanwinst voor de band. Zijn cleane vocalen en de uncleane van Petri zijn echt een killerduo. Na het matige “Two Paths” komt de band, in het jaar dat ze 25 jaar bestaan, ijzersterk terug met “Thalassic”.

1. Seafarer’s Dream
  2. Rum, Women, Victory
  3. Andromeda