Review: Enslaved – E – Nuclear Blast – Release: Out now

Spread the love

Review: Enslaved – E – Nuclear Blast – Release: Out now.

Enslaved is een Noorse band die reeds in 1991 is opgericht. In de beginjaren was het een black metal band met  veel tremolo picking, blast beats en een rommelig lo-fi  geluid, met echter wel al een voorliefde voor lange stukken en Viking-teksten. Vanaf het album “Monumension” begint de band sfeer en progressiviteit in hun songs te verwerken. Tevens wordt de productie steeds meer high quality in plaats van de ‘cult’ black metal standaard.

Enslaved is:
Grutle Kjellson – zang, bass
Ivar Bjørnson – gitaar, keyboard
Arve “Ice Dale” Isdal – gitaar
Cato Bekkevold – drums
Håkon Vinje – keyboards, zang

E
EnslavedOp het nieuwe album van Enslaved, “E”, neemt de band weer een behoorlijke sprong voorwaarts in de reeds lang ingeslagen weg, waarin ze steeds progressiever worden. Als geheel is het nog steeds duidelijk een metal album en duidelijk een Enslaved album, het is echter wel een van de rustiger albums die ze hebben opgenomen. Naast de standaard elementen van de laatste jaren, de lang doorwerkende hypnotische riffs, de grunts afgewisseld met cleane zang en de lange songs met progressieve structuren, staan er op dit album diverse nieuwe elementen op de voorgrond. Ten eerste komen er bij veel songs koor-achtige samenzang voor. Daarnaast plaatst Enslaved maatwisselingen in de songs op de voorgrond. Ook zijn er door Jazz en progrock geïnspireerde melodiekeuzes en ongewone instrumenten in het album verwerkt.

‘Storm Son’, het eerste nummer op het album, begint rustig met semi akoestische arpeggio’s en bouwt langzaam op in een post metal-achtige manier met veel natuurlijk klinkende geluiden. Als op een gegeven moment de (cleane) zang van de nieuwe zanger begint is er wel distortion op de gitaren, maar met veel reverb en echo wordt een rustige sound gebouwd alsof je in de natuur tussen de rotsen staat. Gelukkig is Enslaved hun grunts niet vergeten. De song heeft veel overgangen en wisselt een 7/8 ritme af met complexere ritmes die er veel op lijken. Het heeft ook passages die echt steviger zijn er naar de Enslaved klinken die we de laatste jaren gewend zijn. Door het hele nummer heen worden er kortere en langere stukken samen gezongen. Het nummer stopt vrij abrupt na negenenhalve minuut.

De tweede song, ‘The Rivers Mouth’ begint gelijk met stevige gitaar en grunts ook in dit nummer is de koor-achtige samenzang aanwezig. Regelmatig worden er snelle stukken met cleane zang gespeeld. Het hele nummer is behoorlijk recht toe recht aan ten opzichte van de andere nummers van het album, maar wel goed en stevig en precies wat er nodig was na het eerste nummer.

Het derde nummer is weer een stevig en een voor Enslaved vrij snel nummer. Het varieert voortdurend van ritme, de koortjes zijn weer aanwezig en het heeft exotisch klinkende riffs her en der door het nummer, net zoals het eerste nummer. Naar mate het nummer vordert, nemen de exotische klanken toe en wordt de muziek wat rustiger, waarna tegen het einde een kort heftiger stuk met een versnelling is geplaatst. Na drie nummers is het duidelijk een album van consistent hoge kwaliteit en veel variatie.

‘Axis Of The Worlds’ begint met een jazz metal solo, waarna, als de grunts er bij komen (en later ook als de cleane zang erbij komt) de gehele song door Opeth geïnspireerd lijkt te zijn, zonder hun Enslaved klank uit het oog te verliezen. Ook dit nummer wisselt vrij veel van maatsoort. Daarnaast lijkt er voor de keyboards voor een mellotron geluid te zijn gekozen. De drums zijn wel typisch Enslaved en de song heeft weer een prachtige melodische gitaarriff zoals ze ook op ‘In Times’ voorkomen.

‘Feathers of EOLH’ heeft een heel progressieve, tonaal en ritmisch vreemde riff vanaf het intro, deze wordt langzaam uitgebouwd. Het blijft het een groot deel van het nummer ‘moeilijke’ muziek, wat de song, ondanks de cleane zang, heel intens houdt. Halverwege de song wordt het gas volledig teruggenomen, waarna hard en rustig afgewisseld wordt. De laatste minuten bestaan uit, op wat onheilspellende koren na, instrumentale progressieve metal. Ik vindt dit een indrukwekkende song.

De laatste song, ‘Hiindsiight’, heeft heel progressieve, voortdurend wisselende ritmes. Het zakt na het begin al snel naar funeral doom tempo met grunts, voordat het verdergaat met de sfeer en progressiviteit van het intro. In het tweede deel van de song komt een saxofoon prominent op de voorgrond, afgewisseld met zowel grunts als cleane zang. De finale werkt toe naar een echte Enslaved ‘black metal pink floyd’ outro. Al met al is het een gaaf en vreemd nummer.

Enslaved heeft op dit album een sprong voorwaarts gemaakt qua progressiviteit. Hoewel de oude black metal elementen nog aanwezig zijn zal het voor luisteraars die voornamelijk voor de black metal gaan, even slikken zijn. De nummers zijn echter stuk voor stuk ijzersterk en het album is als geheel grensverleggend. Een album dat je het ene moment meevoert met zijn sfeer en opbouw en het andere moment ‘wauw’ laat denken. Ik vind het een goede kans maken album van het jaar te zijn.

Score: 4.75 uit 5

01. Storm Son
02. The Rivers Mouth