Review: Enslaved – Utgard – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Enslaved – Utgard – Nuclear Blast – Release: Out now.

Enslaved is begonnen als een black metal band en kreeg na een aantal jaren van demo’s en EP’s meer bekendheid door het split-album met landgenoten Emperor. Doordat de band de Noorse mythologie als inspiratiebron voor hun teksten gebruikte werd de muziek ook wel vaak bestempeld als Viking metal, mede ook doordat de muziek wat melodischer werd. Met het album “Mardraum – Beyond the Within” uit 2000 sloeg Enslaved een nieuw pad in en werd de muziek experimenteler dan alle voorgaande albums. Met het vorige album “E”, hun veertiende, kreeg de band hierdoor ook meer bekendheid buiten de extreme metalscene. Benieuwd of de band die experimentele trend voort gaat zetten op dit album.

Enslaved is:
Ivar Bjørnson – gitaar
Grutle Kjellson – zang
Arve “Ice Dale” Isdal – gitaar
Håkon Vinje – keyboards, cleane zang
Iver Sandøy – Drums

Utgard

Utgard is in de Noorse mythologie een landschap waar reuzen wonen en de goden van Asgaard geen controle hebben. Volgens zanger Grutle kan de naam ook de sferen van slaap, dromen of lucide dromen vertegenwoordigen; de buitengrenzen van je eigen bewustzijn en wat daarbuiten in het onderbewustzijn ligt. Waar op het vorige album het kortste nummer vijf minuten was en het langste ruim tien minuten ligt de gemiddelde lengte van de nummers hier zo rond de vijf/zes minuten.

‘Fires of the Dark’ begint met een soort van samenzang van Vikingen bij het kampvuur onder begeleiding van een akoestische gitaar. Gestaag en met meerde vocale lagen wordt het nummer daarna in intensiteit opgebouwd. ‘Jettegryta’ is een soort van terug naar de black metal roots. Veelal ruige vocalen, maar in de tweede helft ook samenzang met de cleane vocalen. Het nummer heeft heerlijk afwisselend drumwerk en een keyboard die soms klinkt als een laaggestemde gitaar die vreemde geluiden voortbrengt. ‘Sequence’ is het langste nummer met 6:39. Er gebeurt veel en dit nummer moet echt vaker geluisterd worden om te doorgronden. De muziek lijkt langzaam naar het einde te kabbelen met subtiele achtergrondgeluiden, maar Grutle komt nog even naar voren om het nummer wat ruiger af te sluiten.

‘Homebound’ heeft een vet geluid met pakkende riffs. Halverwege krijgen we een gitaarsolo die je gelijk bij je strot grijpt. Het einde is wat chaotisch met als je goed luistert ook nog een paar tonen die uit een Hammond orgel lijken te komen. ‘Utgardr’ is een intermezzo. Deze klinkt onheilspellend met een verhalende Grutle met op de achtergrond wat sci-fi achtige geluiden die zo uit een aflevering van Dr Who uit de jaren 80 hadden kunnen komen. Daarna krijgen we een vreemde eend in de bijt met ‘Urjotun’, dat begint met een passage met onder andere industrial keyboardwerk en een voortstuwend drumgeluid, dat op een album van Kraftwerk niet misstaan had.

‘Flight Of Thought And Memory’ heeft veel tempowisselingen . In het begin vallen de drums soms wat weg door de muur van geluid van de gitaren. In de tweede helft krijgen we een helderder geluid met duidelijke drums en gitaarriffs. Het nummer zakt qua tempo wat in en we krijgen een progressievere passage waarbij de muziek langzaam naar het einde wegebt. ‘Met ‘Storms Of Utgard’ krijgen we na een rustig begin weer wat meer tempo en agressie in het spel. Afsluiter ‘Distant Seasons’ is een nummer waar naast de agressieve zang van Grutle, Håkon nog maar eens laat horen dat hij beschikt over een ruim bereik aan vocale stijlen. Het nummer eindigt relatief rustig met melodische gitaarpassages.

Met de solide basis van maatjes Ivar Bjørnson en Grutle Kjellson en de toevoeging van een keyboardspeler die over een goede cleane stem beschikt gaat de band de combinatie van ruig en melodisch steeds beter af. Op “E” leek de band de ruigere kant steeds meer los te laten, maar op dit album laat de band horen hun roots ook nog niet los te kunnen laten. Ten opzichte van het vorige album vind ik dit album wel minder progressief en is het beter te behappen.

1. Fires In The Dark
2. Jettegryta
3. Sequence