Review: Entombed A.D. – Dead Dawn – Century Media Records – Release: 26-02-2016

Entombed A.D.

Review: Entombed A.D. – Dead Dawn – Century Media Records – Release: 26-02-2016.

EntombedDeadDawnEntombed is in 1987 opgericht en hun eerste drie platen “Left Hand Path”, “Clandestine” en “Wolverine Blues” zijn nog steeds legendarisch. Wat erna kwam werd eigenlijk al in gang gezet op “Wolverine Blues”. Hardrock werd gemengd met heavy metal en death metal en kreeg de naam death ‘n’ roll. Binnen de groep rommelde het wat de laatste jaren, waardoor gitarist Alex Hellid besloot uit de band te stappen en er voor zorgde dat de naam Entombed niet meer gebruikt mag worden. Vandaar de toevoeging A.D. achter de naam! De naamsverandering heeft geen invloed op de sound, die blijft onmiskenbaar aanwezig. “Dead Dawn” is inmiddels hun elfde studioplaat.

Het vorige album heeft aardig wat kritiek te verduren gehad en waarschijnlijk heeft de band zich daar wel wat van aangetrokken. Ik vond het vorige album ook wat tam, maar deze start furieus met ‘Midas In Reverse’. Wellicht was ik al iets te snel enthousiast want al snel vervalt de band in het plichtmatig spelen van de nummers. ‘Down To Mars To Ride’ valt enigszins op door een leuke solo en strak riffwerk. ’As The World Fell’ is een traag en slepend nummer dat je in de categorie doom mag drukken, maar het roept verder weinig sfeer op. ’Total Death’ en ’The Winner Has Lost’ zijn weer snel, maar ook vrij voorspelbaar qua songstructuur. ‘Silent Assasin’ heeft een typische gitaar groove en is het eerste nummer waarbij je een beetje het gevoel krijgt dat je in beweging moet komen. ‘Hubris Fall’ is daarna weer een rustig en sfeervol nummer.

Aan diversiteit qua stijlen ontbreekt het niet op dit album en er zit over het geheel wat meer pit in dan op het vorige album. De nummers zitten allemaal wel solide in elkaar, echter blijft er bij mij geen enkel nummer echt hangen.

Score: 3,5 uit 5

Entombed A.D. Facebook
Century Media