Review: Entrails – World Inferno – Metal Blade Records – Release: 16-06-2017

Spread the love

Review: Entrails – World Inferno – Metal Blade Records – Release: 16-06-2017.

Entrails is een Zweedse death metal band, opgericht in 1990 door Jimmy Lundqvist. Men was nooit tevreden over de demo’s die opgenomen waren en zo stierf Entrails, om vervolgens door dezelfde Jimmy heropgericht te worden in 2008. Vanaf die tijd heeft men niet stil gezeten. Na vier full length’s en meerdere demo’s, splits en singles komt op 16 juni de vijfde langspeler “World Inferno” uit.

Entrails is:
Jimmy Lundqvist – Gitaar
Pontus “Penki” Samuelsson – Gitaar en zang
Tommy Carlsson – Basgitaar en zang
Matin “Fjalar” Michaelsson – Drums

World Inferno
EntrailsDit is alweer het vijfde volledige album van Entrails dat sinds de heroprichting in 2008 wordt uitgebracht. Nu hebben ze in de achttien jaar (!!!) ervoor natuurlijk genoeg nummers kunnen schrijven om in no time zo gigantisch veel materiaal uit te brengen. Of dit ook hun werkwijze is, dat weet ik natuurlijk niet.

De eerste noten werden in 1990 uit de gitaren geschud en anno 2017 klinkt de muziek nog steeds alsof het uit de jaren negentig afkomstig is. Old School Death Metal dus en daar is niets mis mee. Misschien komt er tegenwoordig een beetje te veel OSDM uit, maar kwaliteit pik je er zo tussen uit. En qua kwaliteit zit het met Entrails wel snor.

Liet het oudere werk veel invloed zien van Entombed, zelfs het logo leek er veel op, “World Inferno” heeft meer weg van Grave vind ik. Maar zelfs een band als At The Gates hoor ik er in terug. Afgetrapt wordt met het titelnummer ‘World Inferno’, dat lekker atmosferisch begint met wat getokkel en synthesizers, waarna de bekende HM2 pedalen tot op de bodem ingetrapt worden. Dit nummer had zo op “Back from the Grave” van Grave kunnen staan. Dit nummer gaat het live ook enorm goed doen met zo’n mooi meezingbaar refrein.

Hierna volgt ‘Condemned tot the Grave’. Hier hoor je voor het eerst dat men het uiterste vergt van hun HM2’s. Het piept en kraakt aan alle kanten. Dit vind ik gaaf! De meeste OSDM bands polijsten hun HM2 toch iets te veel tegenwoordig. Entombed, Grave en Dismember deden dat begin jaren negentig ook niet en wil je nou old school zijn of niet? Entrails wil dat dus duidelijk wel!

Daarna volgt ‘Serial Murder (Death Squad)’. Dit nummer staat bol van de At The Gates invloeden en had zomaar op “Slaughter of the Soul” kunnen staan. Je kunt dit een beetje vreemd vinden, maar ik vind het juist verfrissend. Het nummer ‘Dead and Burried’ wil ik ook even aanhalen. Hier hoor je wederom het kunnen van de HM2. Zo nu en dan lijkt het wel een kettingzaag met een dikke laag roest, echt dat typische ‘Buzzsaw’ geluid, prachtig! Verderop komt ‘Into Eternal Fire’ voorbij, wederom met die gigantische ‘Buzzsaw’, maar hier komt de voorliefde voor Entombed weer de hoek omkijken. Dit had zo op “Clandestine” kunnen staan.

Dit album is, mijns inziens, het beste dat Entrails tot nu toe heeft uitgebracht. Iedereen die de voorgaande albums heeft kan dit album blindelings aanschaffen. Ook liefhebbers van Swedeath, OSDM en HM2 grijpen hier echt niet mis. En voor de duidelijkheid bedoel ik met Swedeath Entombed, Grave, Nihilist, Nirvana2000, At The Gates, Merciless en dergelijke en NIET Amon Amarth.

Score: 4.6 uit 5 (ik laat nog iets ruimte voor eventuele knallers verderop in dit jaar)

1. World Inferno
2. Condemned to the Grave