Review: Epica – The Solace System (EP) – Nuclear Blast Records – Release: Out now

Review: Epica – The Solace System (EP) – Nuclear Blast Records – Release:  Out now.

Epica is qua metalmuziek in ons eigen oude kikkerlandje één van de grootste bands op exportgebied. Sinds 2002 bekogelen zij ons al met fraaie composities en sterke vrouwelijke vocalen van Simone. Ondertussen hebben ze al hun eigen festival en maken ze wereldwijd faam. De band heeft ondertussen alweer acht albums op haar conto staan. “The Holographic Principle” uit 2016 was het laatste wapenfeit van de band. Nu komen zij met de EP “The Solace System” op de proppen. Een mooi tussendoortje voor de fans, die van Epica de komende tijd nog veel leuke dingen kunnen verwachten, zoals een optreden met het Metropool Orkest!

Epica is:
Simone Simons – vocalen
Isaac Delahaye – gitaar
Mark Jansen – gitaar, grunts
Coen Janssen – synthesizer, piano
Ariën van Weesenbeek – drums
Rob van der Loo – bas

The Solace System
Meteen maar met de deur in huis vallen, “Never change a winning formula”. Epica is goed in wat ze maken. “The Solace System” staat wederom vol sterke composities. De power metal vliegt je keihard om de oren. Knappe strakke solo’s worden afgewisseld met de zoetgevooisde engelenstem van Simone. Mark komt weer geregeld even met een grunt opzetten. Het is vooral de setting in zijn geheel wat het allemaal weer een passend plaatje maakt.  De koortjes, de dynamiek en het bombastische zijn weer oorstrelend. De band is duidelijk in vorm en de fans plukken hier de vruchten van.

Het geheel klinkt in het verlengde van “The Holographic Principle”. Dat is logisch aangezien de nummers in hetzelfde tijdsbestek zijn opgenomen. De EP heeft niet enkel nieuw werk. ‘Fight Your Demons’ klinkt de fans wellicht bekend in de oren want die is al eerder als single verschenen. Tussen de zes nummers die op deze EP staan is er een mooie afwisseling in dynamiek.  Van stampende power metal tot het sprookjesachtige akoestieke nummer ‘Immortal Melancholy’.

Epica brengt dit als EP, maar deze is kwalitatief wel erg sterk. Eén a twee nummers extra en de band had gewoon weer een sterke full-length op haar naam gehad. Wat boffen de fans van Epica toch weer!

Score 4,2 out 5

1. The Solace System