Review: Epica – Epica vs Attack on Titan songs – Nuclear Blast Records – Release: 20-07-2018

Review: Epica – Epica vs Attack on Titan songs – Nuclear Blast Records – Release: 20-07-2018.

Epica is in 2002 opgericht door Mark Jansen, nadat hij After Forever verliet. De band begon als Gothic Metal band, maar nam al vrij snel veel meer death metal elementen in hun stijl op. Sindsdien is de muziek van de band steeds diverser en gelaagder geworden en is Epica een van de belangrijkste bands binnen de symphonische metalscene geworden.

Epica is:
Simone Simons – Zang
Mark Jansen – Gitaar, Zang
Isaac Delahaye – Gitaar, Zang
Coen Janssen – Keyboard
Rob van der Loo – Bas
Ariën van Weesenbeek – drums

Epica vs Attack on Titan songs
Attack on Titan is een Japanse manga waarvan de voor de serie geschreven muziek, japanse powermetal, ook een behoorlijke invloed van Epica heeft. Epica heeft in 2017 vier songs van de serie opgenomen in hun eigen stijl. De standaard onderdelen van die stijl (deathmetal, operazang, koren, progressieve passages, veel overgangen en veel lagen) zijn in ruime mate aanwezig, maar daarnaast heeft Epica in de zang voor deze EP qua frasering en melodie een musical stijl ingevoerd.

Ik kan me voorstellen dat de band een tijd zoekende is geweest om de typisch Japanse zangstijl naar het Engels te vertalen. De uiteindelijke keuze voor musicalstijl werkt erg goed binnen deze songs.

De eerste song ‘Crimson Bow and Arrow’ begint als een echte intro traag met een koor, voordat het losbarst, al blijft de song, op korte sneller stukjes na, midtempo. Dit eerste nummer blijft nog het dichtst bij de Epica stijl qua zang. De echte ster van de EP is echter de tweede song, al zal deze ook moeilijker te accepteren zijn voor sommige fans. Het begint met een klassieke in het Latijn gezongen intro en gaat vervolgens vol de Epica excessen in, in een stuk hoger tempo dan de eerste song. Vanaf de tweede helft van de song gaat de zang vol de musical stijl in, afgewisseld met grunts. De instrumentale delen zijn ook nog eens behoorlijk progressief beïnvloed, zodat tussen het klassieke begin en het eind de Epica liefhebbers alles krijgen wat hun hartje begeert.

‘If Inside These Walls Was a House’ is vervolgens een ballad, die nog steeds op musical territorium blijft. Het nummer heeft wel een grootse metal brug. De laatste song gaat nog een keer helemaal los in deze ‘musical metal’ stijl en is is een waardige afsluiter van de EP. Voor de liefhebbers én voor diegenen die deze zangstijl niet zo ligt, krijgen de vier songs echter ook nog een instrumentale versie. Deze instrumentals laten goed horen hoe grondig en goed gelukt Epica deze songs in hun eigen stijl gecovered hebben.

Epica heeft een set heel Japans klinkende power metal gepakt en dit herschreven in Epica stijl en vervolgens een flinke hoeveelheid musical toegevoegd. Het resultaat is super goed gelukt, maar waarschijnlijk voor een deel van de metal community een brug te ver. Gelukkig voor hen zijn er ook de instrumentale versies. Persoonlijk vind ik het erg leuk, inclusief zang.

01. Crimson Bow and Arrow
02. Wings of Freedom
03. If Inside These Walls Was a House