Review: Essence – Prime – Spinefarm Records – Release: 02-10-2015

Review: Essence – Prime – Spinefarm Records – Release: 02-10-2015.

Essence is een Deense metalband met de roots in thrash, geformeerd in 2005. Het is een energieke live-act en ze hebben in Europa getourd met bekende namen zoals Hypocrisy, Vader, Mercenary en In Flames. Het debuutalbum “Lost In Violence” is van 2011 en de tweede “Last Night of Solace” kwam uit in 2013. De laatste was genomineerd voor een Metal Hammer Award en won de Rock the Nation Award. Het nieuwe album “Prime” is verrassend genoeg geproduceerd door Rune Rask, de man die bekend is van voornamelijk hip hop en met dit album zijn eerste rock/metal album aflevert.

Essence is:
Lasse Skov – Zang,gitaar
Mark Drastrup – Gitaar
Rasmus Kalke – Bas
Nikolaj Kjærgaard – Drums

Prime
Essence-PrimeVanaf de eerste noten is het al duidelijk, dit is geen album om stil bij te blijven zitten. ‘Refuse to Exist’ rockt al gelijk als een dolle. Het refrein is erg catchy en blijft na een paar keer luisteren gelijk hangen. Voor ‘Thunder Prayer’ geldt eigenlijk hetzelfde. Opvallend is dat in vergelijking met de vorige twee albums het echt rauwe randje er een beetje af is. Het lijkt erop dat de band dit keer gaat voor een wat groter publiek met vooral wat meer melodie en lekker meezingbare refreinen. Waar zanger Lasse Skov op het vorige album qua stem wat meer richting Mille van Kreator ging, lijkt zijn stem nu op de wat ruigere momenten heel erg op die van James Hetfield in zijn goeie dagen. ‘Heart of Gold’ en ‘Untouchable’ zijn nummers met wat rustigere elementen op dit album. In de rest van de nummers zijn duidelijk de invloeden van het wat oudere Metallica materiaal en de moderne heavy metal van Trivium waarneembaar. Op zich niks mis mee, want het wordt wel op een eigen manier gebracht. De riffs zijn nog steeds vlijmscherp en ook de solo’s van Mark Drastrup staan als een huis.

Het lijkt erop dat de band nog een beetje zoekende is naar een eigen stijl of bewust de thrash elementen wat loslaat omdat het een doodbloedend genre zou zijn, ondanks verwoede pogingen van jonge bands om hier verandering in te brengen. Hopelijk laat deze Deense belofte zich niet meeslepen door wat anderen goed voor hen vinden en komt het rauwe randje van de vorige twee albums weer terug. Desalniettemin een degelijk album wat lekker weg luistert en je lijf in beweging zet.

Score: 3,75 uit 5

1. Refuse to Exist
2. Thunder Prayer