Review: Eternal (of Sweden) – Heaven’s Gate – GerMusica Promotion – Release: 29-01-2016

Review: Eternal (of Sweden) – Heaven’s Gate – GerMusica Promotion – Release: 29-01-2016.

Eternal of Sweden wordt vele genres toegedicht, maar degene die ik het best vind passen is: melodieuze power metal. Dit wil overigens niet zeggen dat alles onder dit genre te vatten is. Zelf noemen de heren het op hun facebook “hard rock”. Eternal of Sweden is in 2007 opgericht door vijf mannen met al de nodige ervaring in de muziek. De naam “Eternal” komt maar liefst dertien(!) keer voor in de “Encyclopaedia Metallum”, dus de toevoeging “of Sweden” is een vrij logische keuze om je te onderscheiden van deze dertien. Anders dan ter onderscheiding zou je deze toevoeging ook als een kwaliteitsstempel kunnen beschouwen. Als je ouder bent dan 40, ken je die reclame (uit Zweden!) waarschijnlijk wel.
De band heeft zich laten beïnvloeden door vele bekende bands en artiesten waaronder Accept, Dio, Iron Maiden, Ramones en nog een aantal meer. Op zich niet zo heel gek, maar wat er wel bijzonder aan is, dat ze een andere genre spelen dan deze bands. Dit maakt het geheel alleen maar interessanter.

Eternal (of Sweden) is:
Björn Andersson – gitaar
Anders “Slabben” Sandström – bas
Christer Gärds – zang
Pelle Hindén – drums
Pontus Lekaregård – toetsen

Gastbijdragen:
Mikaela Henriksson – zang (‘Angel’)

Heaven’s Gate
542664“Heaven’s Gate” is het tweede album van Eternal of Sweden en hun derde release; de eerste uitgave was een EP. De cd trapt af met het nummer ‘Ruins’, welke begint met strijkers en hemelse klanken, maar al snel valt de stevige gitaar in met de drums. Het nummer kent lekkere tempowisselingen en is écht power metal, maar dan wel van het lekkere soort. De gitaren klinken lekker en je komt oren tekort. Wat een heerlijk nummer! Tegen het einde is er een break, waarin de strijkers even terugkeren, wat het geheel een dramatisch randje geeft. Het tweede nummer is getiteld ‘Heaven’s gate’ en begint al gelijk met een lekker tempo en een mooie samenzang. De power van het nummer blijft beheerst maar is onderhuids zeer voelbaar en houdt je op het puntje van de stoel. Een echte uitbarsting komt er niet met dit nummer en dat is geen teleurstelling. Het volgende nummer ‘Surrounded by shadows’ is de perfecte opvolger. Het start met een snel synthesizer loopje, maar al snel barst het power metal-geweld los. Het nummer heeft een hoog meezing gehalte bij het refrein en dat hoort bij een goed power metal nummer. Ondanks dat het nummer vrij constant is in het tempo, varieert de zang tussen snel (met het tempo mee) of langzamer (op “halve” snelheid). Dit maakt het een interessant nummer om naar te (blijven) luisteren.

Het nummer ‘Angel’ is een nummer dat je kippenvel bezorgt. Er zit zoveel power en emotie in, dat het je niet onberoerd kan laten. Ik had geen informatie over de zangeres die het nummer opent, dus ik heb de band gevraagd wie de zangeres was.
Het verhaal wat volgde verklaarde het kippenvel; De zangeres is Mikaela Henriksson en zij was een goede vriendin van de stiefdochter van de toetsenist Pontus Lekaregård, Julia, die helaas enkele jaren geleden op dertienjarige leeftijd aan leukemie is overleden.
Mikaela was uitgenodigd in de studio om het nummer in te zingen en dat maakte de nodige emoties los!
Bijzonder is het dat dit soort emoties hoor- en voelbaar zijn in muziek, nog voor je het verhaal kent.
Het nummer is een perfecte power ballad.

Met ‘The purity inside’ wordt het tempo weer opgepakt, hetzij nog enigszins ingetogen. Ook de tempowisselingen passen goed in het geheel. Ook bij dit nummer valt op hoe goed alles op elkaar is afgestemd op deze CD. Het zesde nummer heet ‘Praying for a new tomorrow’ en heeft een wat trager en zwaar begin. Het is sowieso een wat zwaarder nummer
Met ‘Freedom now’ zijn we weer terug bij de echte power metal. In dit nummer zijn de synthesizers van Pontus een perfecte aanvulling bij de stem van Christer Gärds in de refreinen. Dit nummer toont aan dat synthesizers en power metal goed bij elkaar passen. Mede door het opgewekte synthesizergeluid, doet het mij denken aan een combinatie van power metal bands zoals Gamma Ray en Sabaton. Het is een heerlijk nummer voor een live concert; het refrein zal nog lang nagalmen!

Nummer acht op deze cd is ‘Eternal Fire’ en dit nummer is weer iets ingetogener dan ‘Freedom now’ en maakt daardoor iets minder indruk. Het is iets meer theatraal van opzet, maar blijft ondanks dit alles genoeg boeien. Het op een na laatste nummer heeft de titel ‘Evil dance’ gekregen en is weer ouderwets stampen, springen en meezingen (bij live optredens althans). Dit soort nummers zijn de power in power metal! Als afsluiter is het nummer ‘Burning with pride’ gekozen. Dit nummer stamt uit 2013 en kan sommigen dus bekend in de oren klinken. Het begin van het nummer heeft iets weg van het begin van Unreal Tournament, maar gaat geleidelijk over naar een epische variatie op power metal. Ook vanwege de samenzang komt het geheel over als een soort van ‘anthem’. Kortom: een goed gekozen afsluiter van deze cd!

Liefhebbers van melodische power metal zullen deze cd scharen bij de grote namen in dit genre, want daar hoort Eternal of Sweden absoluut bij met deze cd; een goede opbouw, een goede productie (hoe kan het anders als Peter Tägtgren de producer is!) en een zanger die perfect bij de muziek past.
Een erg sterk album!

Score: 4.5 uit 5

01. Ruins