Review: EUROPE – LIVE AT SWEDEN ROCK – 30th ANNIVERSARY SHOW – EDEL/EARMUSIC – OUT NOW

EUROPE – LIVE AT SWEDEN ROCK – 30th ANNIVERSARY SHOW – EDEL/EARMUSIC – OUT NOW

De Zweden van Europe timmeren al aan de weg vanaf 1983. Ik ontdekte deze kerels met hun gelijknamig debuutalbum. Ik was meteen weg van hun melodieus klinkende rock met zanger Joey Tempest en gitarist John Norum in de hoofdrollen. Het titelnummer van hun derde LP “The Final Countdown” maakte van hen plots wereldsterren. Dit zorgde uiteindelijk voor de breuk met gitarist John Norum. Kee Marcello werd opgetrommeld als vervanger en met hem werden nog twee klasse albums ingeblikt. In 1992 viel echter het doek over de band. Na een lange pauze kwam de originele bezetting opnieuw samen en werd met het album “Start From The Dark” in 2004 een come-back ingeluid. De band bleek nog niets aan zijn populariteit te hebben ingeboet en leverde geregeld nieuw werk af. Hun “Bag Of Bones” album was hun laatste wapenfeit. Dit jaar op 7 juni mochten ze het prestigieuze Sweden Rock Festival afsluiten. Dit viel samen met het dertig jarig bestaan van hun debuutalbum en ze beloofden om er een feestje van te maken.

Europe is:

Mic Michaeli – toetsen
Ian Haugland – drum
Joey Tempest – zang
John Leven – bas
John Norum – gitaar

LIVE AT SWEDEN ROCK (30th Anniversary Show)
0209058ERE_Europe_Live-At-Sweden-Rock_Blu-ray_CoverHet dubbele live album gaat van start met een triootje uit hun “Bag Of Bones” album en met de woorden “We Come In Peace” van Joey raast het geweldige “Scream Of Anger” van hun (volgens mij) beste album “Wings of Tomorrow” voorbij. Het aangepaste gitaargeluid bezorgt het nummer een moderner geluid. Wat verder in de set worden we nog getrakteerd op twee meester-werkjes uit hun debuutplaat, waarbij de keuze voor “Paradize Bay” bij velen in zeer goede aarde gevallen zal zijn. Het moet gezegd dat de band klinkt als een goed geoliede machine en Joey’s stem klinkt nog steeds als vanouds. We krijgen verder een bloemlezing van het beste van hun verschillende albums te horen. Ze leggen de nadruk op het “Out Of This World “ album en de jongste twee releases. Ikzelf had graag wat meer van “Wings …” willen horen. Het was de ideale moment om nummers als “Stormwind”, “Treated Bad Again”, “Lyin’ Eyes” eens van stal te halen. Maar deze setlist is toch een grote verwennerij voor de fans, hoor! Zo krijgt elke bandlid wel zijn moment in de spotlight! Norum schittert in de gevoelige, bluesy intro van “Girl From Lebanon” en Michaeli mag zijn toetsen in de kijker plaatsen tijdens “No Stone Unturned”. Ian Haugland mag zijn ding doen met zijn drums onder begeleiding van klassieke stukken.

De band kreeg het ook voor elkaar om twee absolute grootheden op het podium te doen meespelen. Niemand minder dan Scott Gorham van Thin Lizzy komt het podium opgelopen om een potje gitaar te spelen tijdens “Jailbreak”. Deze stunt doen ze nog eens over door het UFO nummer “Lights Out” te brengen met de hulp van die andere meester Michael Schenker. Hun grootste successen “Rock The Night” en het onvermijdelijke “The Final Countdown” sluiten dit feestje af. Met in totaal 28 nummers moet de voldoening van de talrijk aanwezige fans toch enorm groot geweest zijn. Ik had er graag bij geweest!

Europe is erin geslaagd om het live-gevoel op plaat vast te leggen. Als basis werd een geweldige setlist gebruikt waar men een formidabele show rond heeft gebouwd. Mr. Tempest zijn stem en podiumprestatie is uitmuntend te noemen en ook de rest van de bende staat meer dan zijn mannetje. Vooral het ‘rijpe’ gitaargeluid van Norum is een streling voor het oor. Een must have voor de fans van de band en een leuk hebbeding voor AOR en melodieuze rockliefhebbers.

CD1:

1. Riches To Rags
  2. Firebox