Review: Evan – Blue Lightning – FC Metal Recordings – Release: 15-07-2016

Review: Evan – Blue Lightning – FC Metal Recordings – Release: 15-07-2016.

Artwork-Internet-ResoEvan Koukoularis is een 21-jarige Grieks/Duitse gitarist, die geboren is in Duitsland. Toen ik na wat gegoogle ontdekte dat de man in de Duitse futuristische melodic death metal band Cypecore speelt, hield ik mijn hart al vast om wat komen zou. Na een klassiek getinte, rustige intro word je wakker geschud door een heerlijke riff. Het nummer staat bol van de arpeggio’s en refereert naar Yngwie Malmsteen. Maar het moet gezegd dat het Zweedse wonderkind al geruime tijd niet meer zo’n inspiratie laat horen.

Het album doet me terug denken aan de glorietijden van de instrumentale gitaarplaten van het Amerikaanse Schrapnel Records. Herinner je die albums van Tony MacAlpine, Marty Friedman, Jason Becker en Paul Gilbert, Vinnie Moore en Joey Tafolla. Ik hoor jullie al roepen: de tijd van dergelijke albums is niet meer van deze tijd. Wel het kan verkeren….

Wat die nummers zo smakelijk maakt zijn op de eerste plaats de sterke composities vol afwisseling, maar de inbreng van Bob Katsionis op de toetsen zorgt voor een sterke kruidenmix. Een titel als ‘Skies Of Shred’ spreekt boekdelen en dit nummer is een ware orgie voor shred-liefhebbers. Dit zijn duidelijk nummers met een kop en staart en verrassende middenstukken. Evan beheerst ook de techniek van de zingende gitaar, waar vooral Joe Satriani hoge ogen mee gooide op zijn eerste albums.

Als een instrumentaal nummer van meer dan acht minuten kan blijven boeien, weet je dat het meer dan snor zit met het componeertalent van Evan! Het titelnummer refereert naar Europese metal uit de jaren 80 overgoten met shreddende gitaren à la Cacophony. Met ‘Edge Of The Sky’ krijgen we plots een heavier geluid met dreunende drums en hakkende riffs. Het nummer krijgt de stem van Fabio Lione als perfecte begeleiding. Dit is pure symfonische power metal.

Een gevoelige ballade mocht uiteraard niet ontbreken en ‘One Last Time’ laat een zachte Fabio weerklinken. Maar de grote verrassing krijgen we op het einde. Evan kiest er voor om een nummer te coveren van één van mijn persoonlijke albums uit de jaren 80. De gitaar gedomineerde uitvoering van Black’s ‘Everything Is Coming Up Roses’ is uiterst geslaagd en zorgt voor een donker gekleurd einde. Dit is een album dat me in de komende weken veel plezier zal bezorgen!

Evan Official
Evan Facebook
FC Metal Recordings