Review: Exhorder – Mourn The Southern Skies – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Exhorder – Mourn The Southern Skies – Nuclear Blast – Release: Out now.

Exhorder is een Amerikaanse heavy metal band uit New Orleans, Louisiana. Ze worden beschouwd als voorlopers van het groove-georiënteerde thrash-geluid dat later beroemd werd door bands als Pantera, Lamb of God en Machine Head. De band gaf er na twee albums in 1994 de brui aan, maar in 2008 was er er weer een eerste reünie, met de bedoeling om alleen maar te gaan toeren. Drie jaar later werd de band weer opgeheven om in 2017 weer een frisse doorstart te maken met de oudgedienden Kyle Thomas op zang en Vinnie LaBella op gitaar. 27 jaar na het album “The Law” uit 1992 komt de band dan eindelijk met het derde album “Mourn The Southern Skies”.

Exhorder is:
Kyle Thomas – Zang
Vinnie LaBella – Gitaar
Marzi Montazeri – Gitaar
Jason Viebrooks – Bas
Sasha Horn – Drums

Mourn The Southern Skies

Met ‘My Time’ trapt de band gelijk lekker snel en furieus af en het is één van de nummers die echt thrash georiënteerd is, net als ‘Beware the Wolf’ en ‘Ripping Flesh’. Die laatste is ook het snelste nummer op dit album en doet wat denken aan Slayer in hun begindagen. Op ‘Asunder’ horen we de bekende klanken van de southern groove metal, die we ook terug horen in meerdere bands uit de regio Louisiana.

‘Yesterday’s Bones’ is een midtempo nummer met blues en sludge invloeden en heeft een geweldige lange solo van LaBella. De band weet de variatie er wel in te houden want ‘All She Wrote’ is weer wat meer up tempo. Kyle Thomas heeft in al die jaren dat de band non actief was natuurlijk ook niet stil gezeten. Hij was actief in bands zoals Pitts vs. Prepps, Floodgate en nog steeds in doom-icoon Trouble. Zijn stem is dan ook breed inzetbaar zowel in de snelle als mid tempo en trage nummers. Zo’n traag en meeslepend nummer is ‘The Arms Of Man’, met invloeden van doom en sludge.

Het titelnummer is voor het laatst bewaard en is ook gelijk het langste nummer met bijna tien minuten. Voor een traag doomy nummer wellicht wat te lang , maar de band weet het nummer toch interessant te houden, mede door de solo halverwege en Kyle die in de trage nummers toch wel meer in zijn element is dan op de snellere. Ik hoor hier ook meerdere invloeden en het nummer is een soort van Candlemass meets Corrosion of Conformity meets Shawn James.

De band is duidelijk niet in het verleden blijven hangen, maar komt met een zeer divers album met veel tempowisselingen en een groot scala aan invloeden.

01. My Time
02. Asunder