Review: Exhumed – Death Revenge – Relapse Records – Release: Out now

Review: Exhumed - Death Revenge – Relapse Records – Release: Out now.

Sedert 1990 is Exhumed al bezig! Harvey heeft met Exhumed een gevestigde naam in de scene gezet. Vooral het schijfje "Slaughtercult" gaat hier nog met regelmaat de CD-speler in. De band heeft een flinke stempel op de Goregrind scene gedrukt. Exhuned is even op halt geweest tussen 2005 en 2010, maar is in 2010 bruut teruggekomen alsof ze nooit weg zijn geweest.

Exhumed is:
Matt Harvey – Gitaar/zang
Michael Hamilton – Drums
Bud Burke – Gitaar/zang
Ross Sewage - Bas

Death Revenge
Harvey is ondertussen ook druk met Gruesome, maar zijn geesteskindje Exhumed blijft natuurlijk ook om aandacht vragen! Het is weer Goregrind tot op het op bot met het nieuwe album "Death Revenge“. Alleen heeft zijn side-project Gruesome ervoor gezorgd dat het meer geworden is dan op snelheid knallen. Melodische stukken zijn er in verweven die zo op een Death album had kunnen geraken.

Het is allemaal nog steeds lekker bruut. En die typische Exhumed stamp zit er absoluut nog in. De band heeft er alleen meer omheen gebouwd. Ze zijn daarin gelukkig niet doorgeschoten, maar is het een mooie balans tussen melodisch en stampen. Ross Sewage is terug op het oude nest en doet het heerlijk op de bas. Het hele album door hoor je van die lekkere dikke basloopjes! Het gitaarspel is subliem. Neem de gitaarsolo in het nummer 'Lifeless'... VET! Het album heeft sowieso een dikke productie. Niks van die overgeproduceerde rommel. Het dubbele grunten op 'Night Work' klinkt apart, maar is zeker wel goed te pruimen. Ook hoe dit nummer omslaat in een hakfestijn waar alle remmen losgaan is iets waar je nek flink pijn van gaat doen.

"Death Revenge" behoort wellicht tot één van de beste Exhumed platen en zal ook mensen die Goregrind niet kunnen behappen zeker smaken. Halverwege kan men nog even op adem komen met een fraai gecomponeerd interlude. Om vervolgens meteen weer tekeer te gaan op bijna Carcassciaanse taferelen. Het theatrale aspect zoals gewend bij Exhumed is weer overvloedig aanwezig wat het allemaal weer die toffe sfeer geeft die de band zich zo goed eigen heeft gemaakt.

"Death Revenge" is een schijfje geworden om je vingers bij af te likken. Er zijn dit jaar al flink wat toppers voorbijgekomen en wij metalheads mogen niet zeuren. Exhumed draagt zijn steentje zeker bij en gaat vast een plekje veroveren in menig jaarlijstje. Versterker op 10 en blasten maar!

1. Death Revenge Overture
2. Defenders of the Grave
3. Lifeless