Review: Falconer – From a Dying Ember – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Falconer – From a Dying Ember – Metal Blade Records – Release: Out now.

Het Zweedse Falconer is geboren uit de assen van Mithotyn. Stefan Weinerhall, één van de oprichters van de band, had nog een demo liggen voor een soloproject dat uiteindelijk leidde naar de oprichting van Falconer. Stefan kreeg versterking van ex Mithotyn drummer Karsten Larsson en zanger Mathias Blad. Dit trio nam het debuutalbum op, maar het was nooit de bedoeling om dit album live te promoten of überhaupt live op te treden. Uiteindelijk zwichtte de band door de enorme populariteit, maar hield het vaak bij wat korte tours. Na “Black Moon Rising” uit 2014 besloot de band in 2015 alsnog helemaal niet meer te gaan toeren. Zes jaar hebben de fans moeten wachten op nieuw materiaal van Falconer, maar helaas ook gelijk met de mededeling dat de band het definitief voor gezien houdt.

Falconer is:
Mathias Blad – zang
Stefan Weinerhall – gitaar
Jimmy Hedlund – gitaar
Magnus Linhardt – bas
Karsten Larsson: drums

From a Dying Ember

Wat we op dit album krijgen is dan ook een soort van samenvatting van wat de band in hun twintigjarige bestaan heeft uitgebracht: lekkere folky power metal nummers vol met aanstekelijke riffs en ingetogen, soms theatrale zang. Opener ‘Kings and Queens’ begint gelijk al erg ingetogen, met wel erg rustige, bijna monotone zang van Mathias. De man heeft veel meer in zijn mars, maar houdt het op dit album wel erg vlak. ‘Desert dreams’ heeft wel wat meer pit met een meer folky gevoel. De achtergrondzang maakt het vocaal nog enigszins interessant.

‘Redeem and Repent’ en ‘Bland sump och dy’ zijn beide erg ingetogen. De laatste is in het Zweeds gezongen en lijkt op een soort van traditioneel volkslied, gezongen zoals een minstreel dat zou doen. Eén van de uitschieters is ballad ‘Rejoice The Adorned’, dat ook enigszins doet denken aan een traditionele hymne. De zang wordt alleen begeleid door de piano.

Afsluiter ‘Rapture’ is de andere uitschieter. Dit nummer heeft Stefan geschreven met zijn oude bandmaat van Mithotyn, Karl Beckmann. Het nummer begint met drums en viool. De zang blijft rustig, maar het tempo versnelt door onder andere double bass drums en de gitaar die wat meer ruimte krijgt. Het gaspedaal wordt nog even wat harder ingetrapt en het nummer krijgt iets meer bombast. Jammer dat de zang ook hier wat vlak blijft. Gaat die wat meer mee met het tempo van het nummer, dan had je een echt episch nummer gehad.

De fans krijgen wat ze kunnen verwachten van Falconer. Door de subtiele toevoeging van viool en zelfs doedelzakken, krijgen sommige nummers net even dat extra folky gevoel mee. Het tempo ligt over het algemeen wel iets lager dan we gewend zijn van de band. De zang is niet echt mijn ding: dat bijna monotone gaat me na een heel album luisteren wel tegenstaan, maar dat zal de echte fan hoogstwaarschijnlijk een worst zijn.

Score: 3,8 uit 5

1. Kings and Queens
  2. Desert Dreams