Review: Fifth Angel – The Third Secret – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Fifth Angel – The Third Secret – Nuclear Blast – Release: Out now.

Fifth Angel, een band die twee voortreffelijke albums afleverde in de jaren 80. Ja, in de jaren 80! Het gelijknamige debuutalbum was helemaal in de tijd van toen; melodieus, energiek en doeltreffend. Op het tweede album, “Time Will Tell”, werd de stijl wat meer uitgesponnen en dat paste de band ook goed. Vervolgens viel het stil, er werd helemaal nooit opgetreden en er kwamen ook geen nieuwe albums meer. Een gemis want ik was er van overtuigd dat Fifth Angel zeker goede kaarten had om redelijk groot te worden in de scene.

Totdat er op de bill van het Duitse Heavy Metal festival Keep It True van 2010 ineens de naam van de band verscheen. Ik was erbij en zag het allereerste optreden van de band en vele fans zagen iets wat ze nooit hadden gedacht te zien. Gitarist Ed Archer beloofde dat ze door zouden gaan en dat er aan nieuwe muziek werd gewerkt. Het is nu acht jaar later en er is woord gehouden.

Fifth Angel is:
Ed Archer – Gitaar
Ken Mary – Drums
John Macko – Bass
Kendall Bechtel – Gitaar en zang

The Third Secret
Toepasselijke titel wel. Een lang verborgen geheim, dit derde album, maar wát een geheim! De terugkeer is vervolmaakt met dit sterke album. Natuurlijk, het is bijna 30 jaar later dus de tijden zijn wel wat veranderd, maar toch ergens ook weer niet want de melodieuze metal van Fifth Angel misstaat niet in het wijd uitgerekte landschap van de heavy metal.

Zanger Ted Pilot was er in 2010 al niet bij en nu ook weer niet. De vocale dienst wordt vervuld door de andere gitarist Kendall Bechtel en het moet gezegd, dat doet hij meer dan behoorlijk. Hij heeft een krachtige stem die zowel de heavy nummers ‘Stars Are Falling’, ‘We Will Rise’ en het indrukwekkende titelnummer, als ook ballads ‘Can You Hear Me?’ en ‘Fatima’ kan dragen.

Het is hoorbaar dat het deze muzikanten het serieus menen, de nummers zijn áf. Met name drummer Ken Mary is weer het anker dat hij vaak is (geweest) bij andere bands zoals House Of Lords, Bonfire, Chastain en ja, Flotsam And Jetsam. Een echte klasbak dus en ik denk dat het voor de creativiteit een zegen is geweest dat hij weer betrokken wilde zijn in Fifth Angel.

De band gaat nu dan eindelijk wel doorpakken want ze staan al geboekt op festivals in 2019. Ga kijken als je de kans hebt, je gaat er geen spijt van krijgen. En ja, dit album staat op zeker in mijn top 10 van 2018.

1. Stars Are Falling
2. We Will Rise
3. Queen Of Thieves