Review: Fireforce – Rage of War – ROAR – Release: 15-01-2021

Review: Fireforce – Rage of War – ROAR – Release: 15-01-2021.

Fireforce leverde in het verleden al drie albums af in de combat metal stijl. Vooral hun debuut ‘March On’ uit 2011 kon me bekoren. Alhoewel de albums stuk voor stuk goed klonken en de kritieken positief waren had deze Belgische band een sterk wisselende line-up. Met het vertrek van oudgediende zanger Flype leek het doek te vallen. Maar medeoprichter en drijfveer Erwin Suetens wou niet van opgeven weten en bleef zoeken naar vervangers. Zo keerde Christophe De Combe terug achter de drumkit en trok hij Matt Asselberghs (Nightmare) binnen als gitarist en zanger. In de nieuwe bezetting werd een nieuwe plaat opgenomen.

Fireforce is:
Matt “Hawk” Asselberghs – zang
Erwin Suetens – gitaar
Serge Bastaens – bas
Christophe De Combe – drums

Rage Of War

Fireforce valt meteen met de deur in huis met het beukende titelnummer. De dreunende drums van Christophe worden bijgestaan door krachtige, snelle riffs van het gitaarduo Erwin-Matt. De rauwe, ruige strot van Matt is de perfecte match voor deze combat metal. De man kwijt zich uitstekend van zijn nieuwe taak als zanger. De solo’s scoren hoog qua melodie, afwisseling en snelheid. Daarenboven laat Matt geregeld hoge uithalen horen waardoor het strijdkarakter van het nummer nog meer de hoogte in schiet.

De strijd woedt verder met ouderwets sterke ‘March Or Die’. Het refrein zal zich live ontpoppen tot het ultieme meezingmoment. De band blijft uiteraard trouw aan hun lyrische thema’s van oorlog en veldslagen. De komst van Matt heeft duidelijk geen windeieren gelegd. Dit album laat je van begin tot einde geboeid luisteren wat komen zal. Tijdens het beukende ‘Ram It’ komen er heerlijke, korte maar flitsende gitaarexplosies de boel letterlijk in vuur en vlam zetten. Maar dan vernietigt ‘Firepanzer’ alles wat zijn pad kruist. Wat een killertrack. Catchy samenzang, een melodieus refrein met een high-pitched gezongen Firepanzer, zoals we dat kennen van een zekere Rob Halford of Sean Peck.

Op rauwheid, kracht en hoge uithalen scoort Matt een ruime onderscheiding, maar als met ‘Forever In Time’ een ballade start, houd ik mijn vast. Totaal ongegrond, want de kerel kan dit genre aan zonder zich te forceren. Wat een ontdekking is die man! De riffs in het ziedende ‘108-118’ zijn supersonisch en afwisseling is hier duidelijk troef. ‘Rats In A Maze’ laat zich opmerken door een flitsende introsolo en dubbele bas drum van Christophe samen met krachtige samenzang. Het gitaarwerk op deze schijf is trouwens constant likkebaardend lekker!

Dit album verschijnt ook op vinyl. Het schitterend artwork van Eric Philippe komt dan voortreffelijk tot uiting in het gekende formaat. Maar de vinyl kent een exclusieve bonustrack. Het lange ‘Tale OF The Desert King’ is een ware schot in de roos. De Oosters gekleurde riffs doen direct denken aan een woestijn (flitsen van ‘The Mummy’ – Indiana Jones en de gekende pyramiden van Egypte worden zichtbaar voor mijn ogen). Deze iets tragere track is een perfect voorbeeld van de samenwerking tussen Erwin en Matt. De perfecte afsluiter van dit verrassend sterk album.

Het voelt alsof Fireforce herboren is en laten we de vingers kruisen dat deze bezetting overeind blijft. Een toer met labelgenoten Grave Digger zou een geweldig combo zijn. Het geluid van dit album klinkt vol en warm. Het gitaarwerk is werkelijk oorstrelend. De zang is Matt past als een latexhandschoen rond de nieuwe, hardere en snellere nummers. No fillers, all killers dekt volgens mij de lading hier. Dit is power combat metal zoals het hoort. Let the battle commence!

1. Rage of War
  2. March Or Die
  3. Ram It