Review: Fit for an Autopsy – The Great Collapse – SPV/Steamhammer – Release: 17-03-2017.

Will Putney – Gitaar
Patrick Sheridan – Gitaar
Tim Howley – Gitaar
Peter Spinazola – Bas
Josean Orta – Drums

The Great Collapse
Fit for an AutopsyMetalgasten die opgroeien in een hardcore omgeving, dan weet je welke kant het opgaat. Fit For an Autopsy maakt deathcore en dat is bij het eerste nummer ‘Hydra’ al overduidelijk. De typische vocalen en drumpatronen voor dit genre zijn ook overduidelijk aanwezig in de andere nummers. Toch weet de band er andere elementen in te gooien om het geheel niet cliché te maken. De band noemt het zelf post deathcore. Tja, what’s in a name.

‘Heads Will Hang’ heeft zowel screams als cleane vocalen en is over het geheel rustig tot midtempo. ‘Black Mammoth’ heeft veel tempowisselingen en gaat van supersnel naar traag en alles er tussenin met veel melodie. ‘Iron Moon’ heeft passages met iets andere vocalen dan gebruikelijk, maar die blijven wel ruig. Ook horen we hier wat invloeden van andere genres binnen de metal.

‘When The Bulbs Burn Out’ begint enigszins onheilspellend en heeft een stuk gesproken tekst over klimaatveranderingen. Dat de band dit aan het hart gaat is te horen aan de intensiteit waar de rest van het nummer mee gebracht wordt. ‘Empty Still’ begint als een soort van ballad, maar dan niet clean gezongen. De rest van het nummer barst van de tempowisselingen, die gaan van traag naar heel snel.

Dit is een album dat over het geheel een stuk minder snel is dan voorganger “Absolute Hope Absolute Hell”  en met veel tempowisselingen en meer melodie. Qua productie klinkt het soms wat rommelig waardoor in sommige nummers de instrumenten onderling moeilijk te onderscheiden zijn.

Score: 3.75 uit 5

1. Hydra
2. Heads Will Hang