Review: Fit For An Autopsy – Oh What The Future Holds – Nuclear Blast Records – Release: 14-01-2022.

Will Putney – Gitaar
Patrick Sheridan – Gitaar
Tim Howley – Gitaar
Peter Spinazola – Bas
Josean Orta – Drums

Oh What The Future Holds

Metalgasten die opgroeien in een hardcore omgeving, dan weet je welke kant het opgaat. Fit For an Autopsy maakt deathcore. De typische vocalen en drumpatronen voor dit genre zijn ook overduidelijk aanwezig in het grootste deel van de nummers. Toch weet de band er veel andere elementen in te gooien om het geheel niet cliché te maken. De band noemt het zelf post deathcore. Tja, what’s in a name.

Het eerste nummer ‘Oh What The Future Holds’ heeft een rustig begin met piano, maar barst na een minuut erg bruut los en heeft ook de nodige breakdowns. De nummers waarvan al video’s zijn uitgebracht en ook op de EP “Two Towers” staan maakten het al duidelijk dat de band niet bang is om van het geijkte pad af te wijken. ‘Pandora’ is nog wel oldschool FFAA met gelijk een uptempo start, maar bevat in de tweede helft een stuk meer melodie met een heuse gitaarsolo. ‘Far from Heaven’ bevat al veel meer melodie, maar blijft tegelijkertijd wel bruut. Het nummer is mid tempo en daardoor komen de drie gitaristen ook meer tot hun recht dan bij de snellere nummers. Daarin hoor ik simpelweg niet de toegevoegde waarde van een derde gitarist.

‘Two Towers’ met de animatievideo heeft een erg rustig begin met beheerste cleane zang. Uiteraard wordt het tempo later nog wel wat opgeschroeft waarbij de growls van Joe ook goed verstaanbaar zijn wat ik altijd wel een pluspunt vind. Zeker als je als band een boodschap wilt overbrengen. Aan het eind is er ook nog wat meer ruimte voor de gitaristen om hun kunsten te vertonen. Opvallende nummers zijn ‘Conditional Healing’ die met name in het tweede gedeelte behoorlijk behoorlijk a-ritmisch klinkt en afsluiter ‘The Man That I Was Not’ waarin we in het rustige begin een grote passage horen met cleane zang totdat de band het na anderhalf minuut wel welletjes vind en weer op de ruige toer gaat.

Vanaf het album “Absolute Hope Absolute Hell” drukt de band het tempo wat vaker en hebben de nummers over het algemeen wat meer tempowisselingen en meer melodie. Qua productie klonk het op het vorige album nog soms wat rommelig maar die productie is op dit album ook erg verbeterd.

01. Oh What The Future Holds
02. Pandora
03. Far From Heaven