Review: Fractal Universe – Rhizomes of Insanity – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Fractal Universe – Rhizomes of Insanity – Metal Blade Records – Release: Out now.

Fractal Universe is een progressieve death metal band uit Nancy, Frankrijk en opgericht in 2014. De eerste EP, “Boundaries of Reality” zag het daglicht in februari 2015 en de eerste full length “Engram of Decline”, in april 2017. Dat dit conceptalbum redelijk snel na de eerste komt heeft te maken met het feit dat er al veel geschreven was voordat de eerste uit kwam.

Fractal Universe is:
Vince Wilquin – Gitaar, zang
Hugo Florimond – Gitaar
Valentin Pelletier – Bas
Clément Denys – Drums

Rhizomes of Insanity
Ik had tot voor kort nog niet van deze Franse band gehoord , maar besloot een tijdje terug naar een metal koffieconcert te gaan in Hedon waar deze band afsloot en was aangenaam verrast. Ondanks dat de andere bands ook niet slecht waren, stak Fractal Universe met kop en schouders boven de rest uit en vind ik het niet meer dan logisch dat de band na het zelf uitbrengen van hun eerste album “Engram Of Decline” opgepikt is door een groot label.

Ze steken niet onder stoelen of banken dat ze zijn geïnspireerd door onder andere Obscura, waar ze ook veelvuldig mee worden vergeleken. Iets wat je op het debuut misschien nog hoort, maar met deze tweede plaat rukt de band zich toch wel los van dit vergelijk en vind ik dit album beter te behappen dan menig album van Obscura, mede door het minimaal houden van gitaargepriegel, waar veel progressieve/technische metal bands al snel in verzanden en meer variatie in vocalen. Over het algemeen zijn die bruut maar goed verstaanbaar, maar er is ook ruimte voor een soort van fluisterzang en half cleane zang. Ook wisselt de band in de nummers regelmatig van tempo met bijpassende vocalen zodat je aandacht nergens verslapt. Ook zowel het gitaarwerk als het drumwerk blijven afwisselend genoeg om te blijven boeien. De meeste nummers hebben wel een soort van relaxte groove, waardoor die naar meerdere luisterbeurten wel lekker in je kop blijven hangen.

Op het vorige album hadden we een gastoptreden op saxofoon van Jørgen Munkeby (Shining). Ditmaal heeft de vader van gitarist Hugo Florimond met de sax wat lagen en een solo ingespeeld op ‘Fundamental Dividing Principle’. Als je wilt kun je nog steeds wel andere bands ontdekken in de muziek , maar bij welke band kun je dat tegenwoordig niet. In ‘Rising Oblivion’ klinkt wel wat van het oude Opeth door en qua groove ligt Textures op de loer. ‘Masterpiece’s Parallelism’ doet qua gitaarwerk, en dan vooral in het begin, wel wat denken aan All That Remains.

Drums voor deze plaat werden opgenomen bij Ghost City Recordings, in Röttenbach Duitsland met Nikita Kamprad, terwijl de gitaren, bas en zang zijn opgenomen in de thuisstudio’s van de respectievelijke bandleden. De plaat is gemixt en gemasterd door Flavien Morel.

Zoals zoveel progressieve/technische metal platen heeft ook deze plaat meerdere luisterbeurten nodig om goed te doorgronden. Voor mij zijn er geen echte uitschieters en zijn alle nummer van een even hoog niveau. Maar beter zo dan een gemiddeld album met een paar uitschieters.

Tracklist
1. Oneiric Realisations
2. Flashes of Potentialities