Review: Frozen Soul – Crypt of Ice – Century Media – Release: Out now

Review: Frozen Soul – Crypt of Ice – Century Media – Release: Out now.

Frozen Soul is een band uit Dallas, Texas en geformeerd in 2018. De roots van de band gaat terug naar 2007 toen zanger Green nog drumde in de band End Times die van een metallic hardcore band veranderde naar een death metal band. Toen Green gitarist Michael Munday tegenkwam, hadden beiden gelijk een klik, onder meer door de gezamenlijke voorliefde voor Bolt Thrower. Al snel werden er riffs geschreven die te zwaar waren voor End Times en zo werd Frozen Soul geboren. Bassiste en Tattoo artieste Samantha Mobley en drummer Brady Tripp vervolledigden de band en in begin 2019 werd de eerste demo opgenomen. Drummer Matt Dennard verving Brady Tripp en Steel Bearing Hand bassist Chris Bonner werd toegevoegd als tweede gitarist, waarna begin 2020 de band de studio in dook voor het opnemen van dit debuutalbum met voormalig gitarist Daniel Schmuck als producer en mixer.

Frozen Soul is:
Chad Green – Zang
Michael Munday – Gitaar
Samantha Mobley – Bas
Matt Dennard – Drums
Chris Bonner – Gitaar

Crypt of Ice

De Bolt Thrower voorliefde wordt op dit album niet onder stoelen of banken geschoven, maar ook de zwaar op groove gebaseerde riffs van Obituary zijn duidelijke invloeden. ‘Crypt of Ice’ begint met een ijzig intro, waarna het geweld even kort losbarst met een zware riff en stevig drumwerk om vervolgens lekker log en traag verder te gaan. ‘Arctic Stranglehold’ begint zonder enige vorm van intro en is voornamelijk mid tempo tot traag.

‘Hand of Vengeance’ begint met een stuk piano en het geluid van een wervelende wind, maar herbergt verder niks verrassends. Met een ambiante passage aan het begin van ‘Wraith of Death’ probeert de band nog een bepaald sfeertje op te wekken maar vervalt het al snel weer in de geijkte patronen.

‘Encased in Ice’ is nieuw leven ingeblazen van een oude demo. Dat leven komt in het nummer zelf pas na anderhalf minuut wanneer het tempo er na een erg traag begin een beetje in gaat. Na drie minuten stopt de muziek en horen we iemand die het heel moeilijk heeft met zo te horen zichzelf uit het ijs te hakken. De rest van het album gaat voornamelijk wat traag en voortslepend verder met zo her en der een versnelling. Ondanks dat de meeste titels en teksten over ijs en kou gaan word ik van de muziek niet echt warm of koud. Daar is het allemaal te voorspelbaar voor.

Aan de uitvoering van de muziek is niks op af te dingen, maar erg verrassend is het niet. Het is meer een ode aan Bolt Thrower, maar een Bolt Thrower fan zit hier net zo min op te wachten als een Death fan op Gruesome.

Score: 3,5 uit 5

Track list:
1. Crypt Of Ice