Review: Gaahl’s Wyrd – GastiR- Ghosts Invited – Season of Mist – Release: 31-05-2019

De Noorse artiest Kristian Eivind Espedal beter bekend onder zijn artiestennaam Gaahl  komt eindelijk met een debuut op de proppen van zijn band Gaahl’s Wyrd. Deze sympathieke Noor heeft menig black metal hart kouder en killer doen kloppen. Hij maakte furore met Gorgoroth, maar de liefhebbers van zwart metaal kennen hem uiteraard ook van Trelldom en Gaahlskagg. Over de jaren heen is de beste man wat milder gestemd en heeft zijn werk een wat meer atmosferische vibe gekregen. Hij heeft onder meer aan Wardruna zijn medewerking verleend en heeft een magistraal album met God Seed afgeleverd. Nu is Gaahl’s Wyrd aan de beurt om de reeds indrukwekkende carrière van Kristian voort te zetten!

Gaahl’s Wyrd is:

Gaahl
Lust Kilman
Eld
Spektre

Ghosts Invited

Kristian heeft Ole Walaunet ( Lust) meegenomen vanuit God Seed. ( “Never change a winning team” ) Dit heeft zeker tot gevolg gehad dat Gaahl’s Wyrd met hun debuut soms in de buurt komt bij God Seed. Echter de band heeft nu meer de aandacht gevestigd op sfeer! Gaahl gebruikt wat meer zijn cleane vocalen en hikt soms tegen de stijlen van een Nick Cave en zelfs David Bowie aan. Spook David heeft zeker zijn invloeden gehad! De soundcape is erg ruim. De plaat is indringend, beklemmend. Doe eens gek en zet je koptelefoon op. Dan hoor je pas wat een scala aan lagen de stem van Kristian heeft. Ik heb de beste man nog nooit zo onheilspellend gehoord!

De plaat begint vrij kalm, maar hoe verder hij vordert, hoe intenser het wordt. In eerste instantie liet het mij verbijsterd en vertwijfeld achter. Echter sloeg dat gevoel al snel om naar pure liefde voor dit kille schijfje. Het is zeker geen keiharde black metal meer. De die -hards fans van Gorgoroth – Gaahl zullen dit wellicht niet snel behappen. Maar goed, Kristian heeft nog nooit voor de gemakkelijke weg gekozen. De band is op dreef en kiest vooral hun eigen pad. Dit heeft hun geen windeieren opgeleverd. “Gastir- Ghosts Invited” behoort zeker tot één mijner favoriete albums van dit jaar!

1. Ek Erilar (5:34)
  2. From the Spear (4:37)
  3. Ghosts Invited (4:23)