Review: Gama Bomb – Untouchable Glory – AFM Records – Release : 30-10-2015

Review: Gama Bomb – Untouchable Glory – AFM Records – Release : 30-10-2015.

Als je mij zou vragen: noem eens een Noord-Ierse metalband, dan had ik je waarschijnlijk aangekeken alsof ik water zag branden. Nu kende ik de naam Gama Bomb wel, maar meestal lees je daar dan bij: thrash metal uit de UK , wat natuurlijk geografisch ook correct is. Maar geformeerd dus in Newry, Noord Ierland in 2002. Gama Bomb heeft een wat andere insteek dan de meeste thrash metalbands. Bij hen wordt alles gebracht met een dikke dosis humor. Denk maar richting ‘Space Beer’ van Tankard dan krijg je een aardig idee. Waar het bij Tankard dan meestal gaat over alcohol, haalt Gama Bomb de inspiratie uit onder andere horror comics, Nintendo spellen, science fiction- en pulp horrorfilms. Bij het nieuwste wapenfeit “Untouchable Glory” halen de heren deze inspiratie uit onder andere oude Kung Fu films.

Gama Bomb is:
Philly Byrne – Zang
Domo Dixon – Gitaar
John Roche – Gitaar
Joe McGuigan – Bas, zang
Paul Caffrey – Drums

Untouchable Glory
GB_UG_1500x1500Gelijk bij het eerste nummer ‘Ninja Untouchables/Untouchable Glory’ horen we de humor al en dan niet alleen via de teksten, maar ook de muziek spreekt boekdelen. Na elke eerste zin een WOE, na de tweede een HA en bij de derde een WOE HA klinkt al behoorlijk hilarisch. Titels zoals ‘Drinkers Inc.’ en ‘Tuck Your Shirt’ zeggen natuurlijk ook al genoeg. Van het album “Tales from the Grave in Space” naar “The Terror Tapes” is er een duidelijk verschil in geluid te horen. De snelheid moest iets inboeten voor een wat toegankelijker geluid en de vocalen van Philly Byrne waren niet meer zo hoog na een operatie aan zijn stembanden. Qua muziek is er ten opzichte van de vorige plaat niet veel veranderd. De snelheid zit er nog steeds wel in en dan te bedenken dat het op de eerste platen nog sneller was. Je zou bijna medelijden krijgen met drummer Paul Caffrey. De beste man moet een conditie hebben van een marathonloper, anders hou je dit geen optreden lang vol. Gitarist Domo Dixon is ook nog steeds in staat om je te verbazen met zijn soleerwerk. Helaas is dit het enige wat de muziek nog een beetje spannend houdt. Voor de rest gaat het allemaal redelijk in een zelfde tempo, behoudens een schaarse tempowisseling. Behalve de teksten, die absoluut hilarisch zijn en je wel bij blijven, gaat de muziek redelijk snel aan je voorbij.

De drie zelf opgelegde regels (geen cleane gitaren, geen ballads, en geen synths toegestaan) worden nog steeds gehandhaafd door de heren, maar dat neemt niet weg dat ze wel wat meer afwisseling in de muziek mogen gooien. Leuke muziek voor op de achtergrond bij een feestje, of met de lyrics erbij je verkneukelen over de meest bizarre teksten.

Score: 3,5 uit 5

01. Ninja Untouchables/Untouchable Glory
02. Avenge Me!