Review: GAMMA RAY – EMPIRE OF THE UNDEAD – EAR MUSIC – RELEASE: OUT NOW

GAMMA RAY – EMPIRE OF THE UNDEAD – EAR MUSIC – RELEASE: OUT NOW

Kai Hansen richtte Gamma Ray op nadat hij in 1989 Helloween verliet. Aanvankelijk als een project bedoeld, kwam Ralf Scheepers aan boord als zanger. Het debuutalbum “Heading for Tomorrow” is een rasechte klassieker. In 1994 verliet Scheepers hen om zijn eigen band Primal Fear uit de grond te stampen. Hansen nam dan maar de zang voor zijn rekening en het volgende album “Land of the Free” wordt tot op heden als één van hun beste beschouwd. Hun laatste album “To The Metal!” zag het licht in 2010 en was een regelrecht metalalbum!  Met deze nieuwe “Empire of the Undead” proberen ze het iets anders aan te pakken.

Gamma Ray is:

Kai Hansen – gitaar, zang
Dirk Schlächter – bas
Henjo Richter – gitaar
Michael Ehré – drum

EMPIRE OF THE UNDEAD
cover4Gamma Ray verrast ons bij de start met een atypisch nummer. “Avalon” start rustig en gevoelig. Het nummer zwelt naar het refrein toe tot grootse proporties! Dat refrein beukt er lekker op los en Kai’s zangkunsten zijn er duidelijk op vooruit gegaan. Met de break slaat het nummer over in een soort van ‘pedal to the metal’ track. De start is alvast meer dan geslaagd. “Hellbent” is een full speed track waar de gitaren heer en meester zijn! Het nummer bevat een hoog Judas Priest gehalte (ten tijde van het “Painkiller” album). Deze “Hellbent for metal” is een strijdkreet die je gewoon moet meebrullen! “Pale Rider” bezit op zijn beurt een hoog Accept gehalte, vooral qua gitaargeluid. Het verhaal is gebaseerd op de film “Ghost Rider”, De meeste nummers zijn neergepend door Kai, maar het volgende “Born To Fly” is afkomstig van gitarist Henjo en klinkt wat commerciëler. Ook de zang is minder rauw. Het nummer bevat wel een heerlijke twin-solo!

Het van de EP gekende “Master of Confusion” is eigenlijk de eerste track die typisch als Gamma Ray klinkt! Het titelnummer is een rechttoe, rechtaan beuker met riffs in overvloed en een puur meezing refrein! Wat Queen invloeden komen boven drijven in de gevoelig startende ballade “Time For Deliverance”. Zo krijgen we een mooi relax moment op dit sterk afwisselend album. In het refrein van het beukende en duivelse “Demonseed” bespeur ik zelfs Manowar accenten. De vooruitgang die Kai geboekt heeft als zanger worden hier heel duidelijk. Als je goed luistert hoor je in het snelle “Seven” wat Iron Maiden riedeltjes verscholen zitten. Henjo schittert nogmaals met een fretboard solo op het lange “I Will Return”. Een nummer dat hijzelf ook componeerde! Het lichtjes melodieuze “Built a World” besluit dit sterke album met onverwachte riffs en was oorspronkelijk voor de band Unisonic (andere band van Kai) bedoeld, maar paste beter op dit album.

Dit album bevalt me meer dan hun vorige “To The Metal!”. Vooral de afwisseling in het soort nummers vind ik persoonlijk een pluspunt! De vele verwijzingen naar de ‘oude knarren’ zal voor velen positief klinken, maar doen ook vermoeden dat Gamma Ray op dit album op zoek is naar een iets ander geluid. Er staat voor elk wat wils op deze schijf! Rockers, snelle tracks, beukers en een sublieme ballad. Het avontuurlijke “Avalon” verdient nog een afzonderlijke vermelding. Het artwork van dit album en vooral de booklet zijn enorm aantrekkelijk! Het thema van de “ondode” wordt zelfs toegepast op de foto’s van de bandleden! Liefhebbers van deze vorm van vrolijke metal zullen met dit album geen miskoop doen!

Track list:

CD:

1. 1.      Avalon