Review: Ghost – Prequelle – Relapse Records – Release: Out Now

Review: Ghost – Prequelle – Relapse Records – Release: Out Now.

Ghost is terug met een nieuw album. Met dit album “Prequelle” staat de band nu anders in het daglicht. De identiteit achter de Papa’s is bekend. De Zweed Tobias Forge is de inspirator/creator van de band Ghost en zijn idee heeft hij tot in den puntjes uitgewerkt. En tja, zijn formule werkt. Bij de jeugd slaat het aan en tegenwoordig is Ghost één der grote namen in de scene! Daar komt uiteraard ook de kritische noot bij kijken van de “metal elite”, die al gauw moet roepen dat het maar een hype is en dat zij zonder maskers nooit zo ver waren gekomen. De maskers en show erom heen dragen een hoop bij aan de populariteit, maar als ik de discografie een rondje laat spinnen bega ik een hardrock pad dat gewaagd en creatief is Er zijn geen extreme grunts, vuigheden en stoere ruige kerels/dames bij Ghost. Wellicht is het dat wat wringt bij menig metalhead. Het is niet voorgekauwd zoals wij gewend zijn.

Ikzelf ben een liefhebber van deze extremiteiten en vind Ghost juist een frisse benadering voor het oor. Ik vind Tobias gedurfd met zijn ABBAteske loopjes en zijn jaren 80 groove! Ghost is de eerste band dit jaar, die het gelukt is om de melodie van een nummer niet uit mijn kop te krijgen. Ik loop al weken met “I wanna bewitch you in the moonlight” in mijn kop. Als een artiest dat lukt om bij een massa teweeg te brengen dan vind ik de termologie zoals “Slecht” “Bah Pop” eigenlijk niet waardig en zelfs een belediging voor wat mij betreft het rockalbum van het jaar “Prequelle”. Ghost is innovatief. Beluister het nummer “Miasma” eens. Wanneer is het voor het laatst dat wij zo een fantastische saxofoon hebben mogen horen bij een “stevige” band. Tobias is een mannetje die heel goed weet wat hij doet: langzaam uitgroeien tot “the next generation” headliner van festivals zoals Graspop, enzovoorts! Begrijp mij goed, je hoeft het niet mooi, leuk, geweldig te vinden, maar slecht? Nee, een slecht artiest is Tobias Forge niet. Ik ga straks in ieder geval lekker meedeinen op de stevige pop/hardrock op Dynamo Metalfest op 14 juli. Want even terugkomend op de CD. Dit is meer een statement geworden! “Prequelle” is een goed kwalitatief album gevuld met catchy pop/rock, prog, en ja zelfs metal!

Ghost Facebook
Ghost Official
Relapse Records