Review: Ghoulgotha – To Starve the Cross – Dark Descent Records, 10-06-2016

Review: Ghoulgotha – To Starve the Cross – Dark Descent Records, 10-06-2016.

Ghoulgotha is een betrekkelijk nieuwe band. De Amerikaanse band uit San Diego is opgericht in 2012, ze hebben een demo, een EP en een split lp uitgebracht. Hierna bracht men in 2015 het debuut “The Deathmass Cloak” uit. En nu in 2016 komt het tweede album “To starve the Cross” uit. Volgens de biografie maakt Ghoulgotha death-doom metal.

Ghoulgotha is:
W Sarantopoulos – Gitaar en zang
C Koryn – Drums
Frankie – Gitaar

To Starve the Cross
ghoulgotha to starve cover artHoe kom je als recensent aan je albums? Hier bij Livereviewer word je soms getipt als je collega’s denken dat een bepaald album het beste door jou kan worden gerecenseerd, maar meestal bekijk je de lijst van beschikbare albums. Hierin staat de bandnaam, de naam van het album, de platenmaatschappij, release datum en een hele korte omschrijving van de stijl. Zo kwam ik Ghoulgotha tegen op de lijst en ik vond het een gave naam. Ik had hiervoor nog nooit van de band gehoord. Ik zag dat ze death- doom metal speelden en besloot de sprong in het diepe te wagen. Nou, dit was een zeer fijne sprong, kan ik je wel zeggen.

Het album begint met ‘Village of Flickering Torches’; na een klein intro, waarschijnlijk uit een horrorfilm, begint de muziek. Eerst dacht ik “Lost Paradise” van Paradise Lost op de stereo te hebben. Maar nee, dit was toch echt Ghoulgotha. Na een aantal pure Paradise Lost riffs begon men met “Into the Grave”, het debuut van Grave. Wauw, het kan nu al niet meer stuk.
Ghoulgotha heeft enorm leentjebuur gespeeld van Paradise Lost en Grave, maar je kent vast het spreekwoord ‘beter goed gejat, dan slecht bedacht’ wel en zo denk ik er ook over. Ben je liefhebber van de twee genoemde bands en van old school deathmetal, dan zit je hier goed. Er zitten wel veel breaks in de nummers die het geheel een beetje een jazzy ondertoon geven. Denk hierbij aan het album “Spheres” van Pestilence en het hele oeuvre van Cynic. Zoals Ghoulgotha deze mengelmoes speelt, heb ik het nog niet eerder gehoord.

Het album is gemasterd en gemixt in de Subterranean Watchtower studio’s door Damian Herring en hij verstaat z’n vak goed. Je krijgt lekker sompige, ruisende deathmetal door je luidsprekers te druipen. Het artwork is gedaan door Mattias Frisk en hij weet het gevoel van het album mooi op de hoes te krijgen.

Ghoulgotha brengt met ‘To Starve the Cross’ een mooie plaat uit, die met z’n wortels diep in de doom- en de death metal verankerd zit, maar die door de vreemde breaks en tempowisselingen toch ook enigszins vernieuwend is. Het luistert geweldig lekker weg en live, in een lekker warme benauwde kroeg, zal dit het ontzettend goed doen. Op een mooi underground festival, open air of in een sporthal, zullen ze de trommelvliezen ook wel kapot kunnen raggen met hun oorverdovende metal.

Score: 4.1 uit 5

1. Village of Flickering Torches
2. Pangea Reforms