Review: Glorior Belli – Gators Rumble, Chaos Unfurls – Agonia Records – Release 29 Oktober

Glorior Belli – Gators Rumble, Chaos Unfurls – Agonia Records – Release 29 Oktober

Glorior Belli werd in 2002 opgericht in Frankrijk in de buitenwijken van Parijs. Oorspronkelijk werd er een vorm van ‘avantgardistische’ black metal gespeeld, maar met de jaren en de albums verschoof hun stijl steeds meer. Op de CD “The Great Southern Darkness” uit 2011 werd hun nieuwe richting duidelijker. De basis bleef black metal, maar er kwamen steeds meer en steeds duidelijker andere invloeden doorheen. Stijlen die je normaal niet bij deze extreme muzieksoort zou verwachten, blues, sludge en Southern rock. En nu is hier dan hun nieuwe, vijfde full length album, “Gators Rumble, Chaos Unfurls”. En op dit album is Billy Bayou niet alleen verantwoordelijk voor het schrijven van alle teksten en muziek, ook heeft hij het album opgenomen, gemixed en gemasterd.

Glorior Belli

J. (Billy Bayou) – Guitars, Vocals
S. – Bass
JHM. – Drums
Q. – guitars

Gators Rumble, Chaos Unfurls:
Glorior-Belli-Gators-Rumble-Chaos-Unfurls-e1376631064674Dit album is mijn eerste kennismaking met deze Fransozen. En verdomme wat voor één! Op een gegeven moment denk je toch wel alle combinaties gehoord te hebben maar hier komt Glorior Belli toch wel even met iets nieuws aanzetten. Black metal vermengt met doom, sludge, stoner, en een heerlijke scheut Southern rock. De mengeling heeft soms iets weg van Kvelertak, maar dan toch extremer. “Gators Rumble, Chaos Unfurls” zet je met de openingstrack “Blackpowder Burns” nog enigszins op het verkeerde been door de black metal achterwege te laten en een heerlijk vuig stuk stoner/doom voor te schotelen. Maar bij nummer 2 “Wolfs At My Door” knalt de band er in met een Watainachtig begin, om er in gebalanceerde hoeveelheden stukken Southern rock doorheen te gooien. En zo rammen deze heren het hele album door. Wat ik vooral lekker vind is dat zowel de black stukken als de doom/stoner/blues/Southern stukken goed zijn! De balans tussen de verschillende genres is ook heerlijk, al komt het (heel) soms een beetje ‘van de hak op de tak’ over. Maar zoveel stijlen door elkaar of beter mét elkaar vermengen is de heer Bayou perfect gelukt. Wat hij ook goed heeft gedaan is de productie. Hij heeft een geluid weten te creëren dat in de snelle stukken smerig, heavy en gemeen klinkt, maar in de langzamere stukken ook nog geloofwaardig overkomt met lekker old school één gitaar links en één rechts. En het ene nummer is meer black metal, bijvoorbeeld “I Asked For Wine, He Gave Me Blood” en sommige meer, tja, die andere stijlen, zoals “Le Blackout Blues” met een heerlijke versnelling bij de gitaarsolo. En zo blijft dit album heerlijk spannend om naar te luisteren met zoveel wendingen. Met als probleem dat het moeilijk is om deze stijl te bepalen…. Southern black ’n roll? Black stoner doom? Ik denk dat we het beste gewoon op de band kunnen wachten tot die er een naam aan geven. En zoals Shakespeare al zei: “What’s in a name….”

Ik heb dus geen idee hoe ik dit moet noemen, maar DAMN wat is dit lekker. Laatste keer dat ik dit gevoel had was bij het debuut van Kvelertak wat ook al zo’n mengelmoes band is. Sommige mensen kunnen hier niet zoveel mee waarschijnlijk, omdat het teveel stijlen door/bij elkaar zijn. Ik vind dat dus een enorm pluspunt! Helemaal als alles met overtuiging gebracht wordt. Dus voor iedereen die van hardere metal houdt en niet vies is van een experimentje, probeer “Gators Rumble, Chaos Unfurls” maar eens en laat je verrassen door een bak heerlijke, smerige, vuige, kwaadaardige maar o zo rockende bak metal! Deze komt echt heel hoog op mijn jaarlijst!

1. Blackpowder Roars
  2. Wolves At My Door
  3. Ain’t No Pit Deep Enough