Review: Goatwhore – Vengeful Ascension – Metal Blade Records – Release: Out now

Review: Goatwhore – Vengeful Ascension – Metal Blade Records – Release: Out now.

Goatwhore is opgericht in 1997 in New Orleans, Louisiana. De band is ontstaan na het stoppen van Sammy Duets oude band, Acid Bath. Soilent Green zanger L. Ben Falgoust II, gitarist Ben Stout, bassist Patrick Bruders, en drummer Zak Nolan maakten de band compleet.  Deze groep bracht de demo “Serenades to the Tides of Blood” uit, maar debuteerden uiteindelijk met “The Eclipse of Ages into Black”. Inmiddels zijn de heren toe aan album nummer zeven en alweer de vierde voor Metal Blade Records.

Goatwhore is:
Sammy Duet – gitaar, vocals
Louis Benjamin Falgoust II – vocals
Zack Simmons – drums
James Harvey – bas

Vengeful Ascension
GoatwhoreNew Orleans staat bekend om het versmelten van muziekgenres en zo is het bij Goatwhore eigenlijk ook niet anders. De band houdt het dan wel bij de verschillende subgenres binnen de metal. Tekstueel is de band puur black metal: dit album heeft globaal het thema ’De opkomst en val van Lucifer’. Muzikaal is het een mix van black, death en thrash metal.

‘Forsaken’ begint met in volume toenemende drums en is mid tempo tot snel. ‘Chaos Arcane’, ‘Drowned in Grim Rebirth’ en ‘Abandon Indoctrination’ zijn lekkere snelle doorstampers, waarbij op de laatste de black metal er wel erg dik bovenop ligt. ‘Where The Sun Is Silent’ is traag en heeft een duister onheilspellend begin. Je hoort een muur van gitaar die op achtergrond blijft zoemen, maar op de gitaarsolo na gebeurt er eigenlijk weinig,

‘Mankind Will Have No Mercy ’ laat meer thrash invloeden horen. ‘Decay Omen’ is mid tempo en met vierenhalf minuut wat te lang omdat er eigenlijk niks spannends gebeurt. Met ‘Those Who Denied God’s Will’ sluit de band dan wel weer supersnel af.

De band heeft gewerkt met hun geluidsman Jarett Pritchard om het livegeluid op dit album zo goed mogelijk te benaderen. Ik denk dat ze daar gedeeltelijk in zijn geslaagd.  Op zich klinkt het allemaal wel lekker rauw, maar aan de ander kant ook weer iets te gepolijst voor het echte livegeluid. Niettemin leveren de heren weer een strak album af, met helaas geen echte uitschieters voor mij.

1. Forsaken
2. Under the Flesh, Into the Soul
3. Vengeful Ascension