Review: God Dethroned – Illuminati – Metal Blade Records – Release: 07-02-2020

Review: God Dethroned – Illuminati – Metal Blade Records – Release: 07-02-2020.

God Dethroned werd opgericht in 1990 door zanger Henri Sattler en was sindsdien onderhevig aan de nodige line-up wisselingen, met Henri als enige constante factor. Na in 1994 al een tijdje gestopt te zijn besloot de band het in 2012 wederom voor gezien te houden. In 2015 volgde echter een terugkeer van de band .“The World Ablaze” is het laatste deel van een trilogie van conceptalbums over de Eerste Wereldoorlog. Met “Illuminati” keert de band terug naar hun anti-christelijke roots zoals onder andere te horen was op “The Grand Grimoire”uit 1997. Gitarist Dave Meester heeft tijdens het schrijfproces van het album het stokje overgenomen van Mike Ferguson.

God Dethroned is:
Henri Sattler – zang, gitaar
Michiel van der Plicht – drums
Jeroen Pomper – bas, zang
Dave Meester – gitaar

Illuminati

Het merendeel van de nummers is geschreven door Henri en Michiel met kritische input van Jeroen en oud gitarist Dave Ferguson, die het nummer ‘Eye of Horus’ schreef. Muzikaal gezien is dit het meest gevarieerde album van de band. Titeltrack ‘Illuminati’ begint traag met een bezwerende riff. Het nummer gaat mid tempo verder, maar versnelt al voor het midden. De keys, alhoewel niet heel nadrukkelijk aanwezig in dit nummer, verhogen de sfeer. Die keys zijn over het hele album aanwezig wat een primeur is. ‘Broken Halo’ begint ook traag en bouwt langzaam op naar een straf tempo met veel double bass drums, dat halverwege wordt onderbroken door een melodische gitaarsolo. ‘Book of Lies’ begint in tegenstelling tot de eerste twee nummers snel, maar gaat daarna over naar mid tempo met veel melodie. Daarna wordt het tempo bijna ongemerkt opgeschroefd naar snel met wederom een gitaarsolo.

‘Spirit of Beelzebub’ is de eerste helft snel en klinkt door de constant aanwezige double bass drums soms wat chaotisch , maar dat past op een of andere manier wel. Voor het eerst is er ook een koortje aanwezig met cleane zang in het refrein. ‘Satan Spawn’ ligt in dezelfde categorie als zijn voorganger met veel snelheid en agressie. Duidelijk is dat er ook veel geëxperimenteerd is met de zang en klinkt het niet allemaal erg laag zoals op de laatste paar albums. Naast de grunts van Henri en Jeroen werd er ook gebruik gemaakt van de diensten van Kevin Quilligan (Apophys).

Op ‘Gabriel’ horen we dat lage wel weer terug en heeft het nummer iets meer rust en melodie, maar bouwt wel langzaam op in intensiteit, en doet het soms wat denken aan Behemoth. ‘Eye of Horus’ is tekstueel wat anders en gaat over de Egyptische god Horus en de balans tussen goed en slecht. Het nummer krijgt door de meerdere vocale lagen ook een soort van neerslachtige ondertoon mee. ‘Dominus Muscarum’ is een instrumentale interlude. Normaal krijgen we die ergens halverwege het album maar deze is geplaatst voor het laatste nummer en ook vast met een bedoeling die mij onbekend is. Met ‘Blood Moon Eclipse’, het laatste en tevens langste nummer, trekt de band nog even alle registers open.

De kracht van God Dethroned heeft altijd gelegen in de perfecte mix tussen agressie en melodie en zo ook op dit album is dat niet anders. De melodieuze riffs, het uitstekende gitaarwerk en heerlijke gitaarsolo’s zijn ook dit keer weer aanwezig. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat het album geen echte uitschieters heeft.

1. Illuminati (04:49)
2. Broken Halo (03:35)
3. Book of Lies (04:13)