Review: God Dethroned – The World Ablaze – Metal Blade Records – Release: Out now

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Review: God Dethroned – The World Ablaze – Metal Blade Records – Release: Out now.

God Dethroned werd opgericht in 1990 door zanger Henri Sattler en was sindsdien onderhevig aan de nodige line-up wissels, met Henri als enige constante factor. Na in 1994 al een tijdje gestopt te zijn besloot de band het in 2012 wederom voor gezien te houden. In 2015 volgde echter een terugkeer van de band. In aanloop naar het tiende album “World Ablaze” bracht de band drie videoclips uit die al een aardig beeld gaven van wat ons te wachten stond.

God Dethroned is:
Henri Sattler – Gitaar,zang
Michiel van der Plicht – Drums
Jeroen Pomper – Bas
Mike Ferguson – Gitaar

The World Ablaze
The World Ablaze “The World Ablaze” is het laatste deel van een trilogie van conceptalbums over de Eerste Wereldoorlog. Die trilogie begon met “Passiondale”  gebaseerd op de slag om Passchendaele tijdens die oorlog. Nummer twee, “Under The Sign Of The Iron Cross”, gaat over de uitzichtloosheid en waanzin van de Eerste Wereldoorlog.

Het intro ‘A Call To Arms’ begint met een rustige gitaarsolo en bevat een speech van de Amerikaanse president Thomas Woodrow Wilson. Dat intro eindigt met het geluid van een ontploffende bom en ‘Annihilation Crusade’ hakt er daarna gelijk in. Het concept van de perfecte mix tussen agressie en melodie wordt ook op dit album niet losgelaten. De krachtige strot van Henri, het uitstekende gitaarwerk en de melodieuze riffs zijn natuurlijk kenmerkend voor God Dethroned door de jaren heen.

Het titelnummer begint met een langzaam in volume toenemende gitaar, waarna de drums er bijkomen en het tempo wordt opgevoerd. De vocalen van Henri, die altijd al lekker verstaanbaar waren, zijn hier wat lager en vuiger dan we normaal van hem gewend zijn. ‘On The Wrong Side Of The Wire’ en ‘Close To Victory’ zijn beide weer razendsnel, waarbij de laatste wel een behoorlijk mid tempo stuk heeft, maar wel weer up tempo eindigt.

‘Königsberg’ is instrumentaal en is een soort van intermezzo en een rustpunt op deze plaat. ‘Escape Across The Ice (The White Army)’ heeft een meeslepend tempo en je ziet het Witte Leger bijna voor je, zich langzaam voortbewegend over het ijs. Bij ‘Breathing Through Blood’ voel je dat er opgebouwd wordt naar een apotheose. ‘Messina’ heeft een soort van galopperende riff die zich herhaalt gedurende het nummer. ‘The 11th Hour’ is dan die apotheose, maar meer tekstueel dan muzikaal. De vrede werd getekend om 11 uur op 11-11-1918.

De kracht van God Dethroned heeft altijd gelegen in de perfecte mix tussen agressie en melodie en zo ook op dit album is dat niet anders. De melodieuze riffs, het uitstekende gitaarwerk en heerlijke gitaarsolo’s zijn ook dit keer weer aanwezig. Het knappe is ook dat je je bepaalde situaties door de songstructuur en manier van spelen voor de geest kunt halen. God Dethroned is altijd een vaste waarde geweest in de death metal scene en heeft zich met dit album daarin nog sterker verankerd. Het enige minpuntje zou kunnen zijn dat het album geen echte uitschieters heeft.

1. A Call To Arms
2. Annihilation Crusade
3. The World Ablaze