Review: God In A Cone – Passing – Self Released – Release: Out now

Review: God In A Cone – Passing – Self Released – Release: Out now.

God In A Cone is het hersenspinsel van Nick Marinos. Deze Griekse multi-instrumentalist brengt om de haverklap nieuwe albums uit.

God In A Cone is:
Nick Marinos – Alle instrumenten en zang
Dimitris Delis – Gitaar arrangementen

Passing

Nick heeft weer een nieuw album uit. Was het vorige album gevuld met stadium rock in de stijl van Creed, nu tapt hij uit een ander vaatje. De stadium rock is nog steeds wel te vinden, maar ik hoor nu ook invloeden van Sepultura en Fear Factory. Zelfs ambient black metal in het straatje van Striborg hoor ik hier en daar terug. De nummers met de Griekse titels ‘Ξεψυχαω’ en ‘Νερο’ zouden zo op een album van Sepultura of Fear Factory kunnen staan.

‘I have to Pretend’ zou vervolgens zou mee kunnen doen aan het Eurovisie Songfestival, zo divers is het dus!‘Mr Explode’ is een kruisbestuiving tussen Mortiis, The Prodigy en Die Krupps. Technodance met weinig tot geen rock/metal. Niet ieders smaak, maar ik vind het ontzettend moedig dat hij gewoon alles op z’n albums plempt wat hij wil. Hij is trots op z’n muziek en dat laat hij merken door diverse stijlen op één album te zetten.

Zo lijkt het bijna een verzamel-cd. Met ‘Find Soul Brothers’ heeft Nick zelfs een gigantische vreemde eend in de bijt op het album gezet. Dit is gewoon pure, up-tempo, country and western! Het afsluitende ‘Escape from the Cone’ bevat ambient black metal in het straatje van de nieuwere Striborg, compleet met sporadische black metal krijs.

Nick Marinos heeft hier een bijna schizofreen album afgeleverd met zo ontzettend veel stijlwisselingen, dat er wel iets voor ieders gading tussen moet zitten. Dat het zo divers is kan er ook voor zorgen dat je het juist iets té vindt en daardoor het album links laat liggen. Na het uitbrengen van het vorige album heb ik Nick geïnterviewd en ben ik toch wel een beetje een ‘Conehead’ geworden, zo noemt hij liefkozend z’n fan schare. Hij is een rasmuzikant en een ontzettend aardige vent, dat roem ik in hem. Mijn beoordeling is daarom enigszins gekleurd, tel er gerust een punt van af. Zelfs dan komt het nog op een ruime voldoende.

Score: 4.4 uit 5

01. Passing
02. Ξεψυχαω