Review: Graceless – Shadowlands – Raw Skull Recordz – Release: 06 -12-2017

Spread the love

Review: Graceless – Shadowlands – Raw Skull Recordz – Release: 06-12-2017.

Soms sta je bij een voorprogramma en dan valt je kaak tot op je knieën en wil je eigenlijk meteen na omvergeblazen te zijn hun muziek aanschaffen. Dit had ik het afgelopen jaar bij de show van Graceless, als opener bij Vallenfyre in Iduna Drachten. Helaas pindakaas, het debuut was nog in de maak. Gelukkig duurde het allemaal niet te lang en is hun debuut ‘Shadowlands’ klaar (pre-order bij Raw Skull Rekordz) en is vanaf 6 december verkrijgbaar. Deze Nederlanse band met Remco Kreft ( Soulburn, Grand Supreme Bloodcourt) Marc en Jasper ( Nailgun Massacre , Xenomorph ) en Bjorn ( Master We Perish) in de gelederen maakt doom/death in de oude school stijl. Op papier dus al een mooi CV.

Graceless is:
Kreft – Zang/gitaar
Marc – Drums
Jasper – Bas
Bjorn – Gitaar

Shadowlands
Ik hoor je denken; Daar gaan wij weer. Alweer een Nederlandse metal-act die OSDDM maakt. Waarom zou ik hier naar gaan luisteren? Nou even vlug in een notedop: Omdat het kwalitatief staat als een huis. Uiteraard kom ik daar als recensist niet mee weg en zal ik dit even nader verklaren.

Waar veel bands meer met hun “sound” bezig zijn en een stijl kopiëren, staat Graceless duidelijk meteen op een ander niveau. Ze hebben uiteraard niet het wiel opnieuw uitgevonden, maar weten met wat er al is net dat beetje extra te geven. Het album opent stevig met de titeltrack. Wat meteen opvalt zijn de kleine details. Geen recht toe recht aan beukwerk, maar solide riffwerk afgewisseld met lekker drumwerk, dat niet enkel uit blasten bestaat. Veel afwisseling en tempowisselingen maakt het geen moment saai om naar te luisteren.

‘Slash and Served’ is ook een uitschieter op deze plaat en begint heerlijk evil. De duivelakkoordjes worden goed geraakt en na het evil intro gaat het mid tempo lekker door. Het refein met de zware grunt van Kreft spat eruit en zal zeker wel een meegrunter worden in de nabije toekomt. De band heeft groove en weet dit om te zetten naar solide nummers. Live was het al feest en op plaat maken zij het gelukkig ook waar. Wat fijn is ook dat de hele plaat niet volgegrunt is. Er wordt ook tijd genomen om de instrumenten het woord te laten doen. De productie is fraai te noemen. Wat elke goede OSDDM plaat nodig heeft is net dat rauwe randje te laten zitten. “Shadowlands” is daar prima in geslaagd. Alles is prima te behappen!

Graceless doet gelukkig wat ik verwachte na ze live te hebben mogen aanschouwen. Kwaliteit met een goede dosis lompheid en sfeer. Vooral het solo gitaarwerk bevalt erg goed en doet deze plaat met kop en schouders boven de shitload van copycats uitsteken.

1.Shadowlands
2.Legions of the Fallen
3.Slashed and Served