Review: Graceless – Where Vultures Know Your Name – Raw Skull Rekordz – Release: 27-03-2020

Review: Graceless – Where Vultures Know Your Name – Raw Skull Rekordz – Release: 27-03-2020.

De Nederlandse band Graceless gooide in 2018 zichzelf enorm in the picture met hun debuutschijf “Shadowlands”. Het leverde de mannen geen windeieren op. Onder de hoede van Raw Skull Rekordz kwamen de mannen goed aan de bak. Zij stonden onder meer in het voorprogramma bij Possessed en hebben een prima invalbeurt gehad op Stonehenge Festival afgelopen jaar. Graceless had in mijn ogen prima naar een “groter” label kunnen switchen. Ik vind de trouw naar Rai en zijn label alleen maar mooi te noemen. Nu komt binnenkort het langverwachte vervolg uit: ” Where Vultures Know Your Name”.

Graceless is:
Remco Kreft – Zang, gitaar
Jasper Aptroot – Bas
Marc Verhaar – Drums
Björn Brusse – Gitaar

Where Vultures Know Your Name

Graceless trapt hun tweede kindje in een smeuïge doom/death stijl af. ‘Lugdunum Batavorum’ is wellicht hun duisterste nummer tot nu toe. De sfeer zit dus melancholisch meteen goed voordat men overgaat in ‘Retallation of the Wicked’ die over een meer groovend uptempo karakter beschikt. Prima overgang om vervolgens tot één van de beste nummers van dit album, ‘Commander of Christ’, over te gaan. Het lukt mij gewoon niet om mijn nekje stil te houden bij dit stukje deathmetal perfectie.

Er is duidelijk gekozen voor een wat melodischer kant op dit album. De productie is wat gelikter dan de voorganger, maar de kracht en impact zijn fier overeind gebleven, en bij vlagen zelfs verbeterd. Er zit ook meer dynamiek en variatie in de speelstijl. ‘Nine Days of Mourning’ heeft een heerlijk onheilspellend intro. De opbouw is traag en meeslepend en man wat heeft Kreft hier een wanhopig klinkend, doordringend grunt geluid. Ik ben sowieso wel fan van zijn zware vieze grunt.

‘Here be Dragons’ heeft weer die vertrouwde “Graceless groove”. Prima stamper, die menig metalhead zal laten doen overgaan tot een dansje in de pit. Donders, wat een heerlijke solo zit er in dit nummer. Het solowerk is sowieso van aangename klasse. ‘Where Vultures Know Your Name” is even stukje van het gaspedaal af en zuigt je meteen in een melancholieke bui, met zeer effectief riffwerk om je nekspieren te trainen. Na de melancholie beukt de band even de boel aan gort met het up-tempo en catchy ‘Warpath’. ‘Embrace the Rain’ is uiteraard al grijsgedraaid door de fans. Dit nummer was een prima keuze als één van de singles. Het nummer geeft goed de wanhoop en doom sound weer die Graceless nu heeft verbeterd en toegevoegd aan hun al sterke sound.

Graceless laat met dit album horen geen toevalstreffer gehad te hebben met hun debuut. “Shadowlands” was een aangename kennismaking met deze band. “When Vultures Know Your Name” overtreft dat album met gemak. De band laat horen een meer eigen sound/stijl te creëren. De song opbouw en structuur heeft een flinke boost gemaakt. Als de band deze lijn voortzet dan voorzie ik nog een grote toekomst voor Graceless.

Score: 4,7 uit 5

01. Lugdunum Batavorum
02. Retaliation of the Wicked