Review: Grave Desecrator – Dust to Lust – Season of Mist – Release: Out Now

Review: Grave Desecrator – Dust to Lust – Season of Mist – Release: Out Now.

Grave Desecrator is een Braziliaanse black/death metal band. In 1998 liepen Valak Necrogoat (toen gitarist) en F. Mordor (zang) rond in Rio de Janeiro en kwamen elkaar op een dag tegen. Grave Desecrator was geboren. Zwaar beïnvloed door bands als Sarcóphago, Mystifier en Slayer is men toen begonnen met hun occulte death metal. Uiteindelijk resulterend in het album “Dust to Lust” dat achttien jaar later uitkomt.

Grave Desecrator is:
Butcherazor – Gitaar en zang
Vallak the Necrogoat – Basgitaar
Black Sin and Damnation – Gitaar
M.Kult – Drums

Dust to Lust
Grave DesecratorZo, ik heb weer een mooi pareltje opgevist. “Dust to Lust” is het nieuwe album van Grave Desecrator. Ikzelf vind het album vergelijkbaar met de nieuwste albums van Necros Christos en het Spaanse Graveyard. Echter is Grave Desecrator een heel stuk ruiger, het rammelt lekker. Sommigen zullen het misschien een beetje té rommelig vinden, maar dit hoort wel een beetje bij deze stijl.

Zo nu en dan hoor ik er ook wel stokoude Sepultura in, zoals in het nummer ‘Gods of Death’, maar gelukkig heeft diegene die bij Grave Desecrator aan de knoppen draaide er meer verstand van dan diegene die dat tijdens “Morbid Visions” van Sepultura deed. Dat was een gaaf album, maar wel héél erg ruig. Dat rammelde echt, vergeleken daarbij heeft “Dust to Lust” een geweldige, heldere productie.

Ook het nummer ‘Anathema Bloodlust’ is een echte aanrader. Dat begint met een enorm gave gitaarriff, vervolgens komen de bekkens erbij en dan barst het nummer los. Ook fans van old school death metal kunnen hier hun hart ophalen. Ik moet wel bekennen dat ik bij de eerste luisterbeurten in dit nummer de woorden ‘Anathema Bloodlust’ verkeerd verstond. Ik dacht werkelijk dat de beste man ‘Allah Akbar Bloodguts’ zei, misschien is al dat nieuws over terreuraanslagen van de laatste tijd hier debet aan.

Dit is ook weer zo’n kneiter van een album. Vind je Necros Christos en het Spaanse Graveyard ook gaaf, dan zul je Grave Desecrator ook zeker goed vinden. Grave Desecrator lijkt mee te liften op de hype van tegenwoordig; de old school death metal bands met occulte sferen. Echter, zij speelden deze muziek al vanaf 1998, dus meelopers zijn het zeker niet. Het zijn eerder trendsetters.

Score: 3.9 uit 5

1. Intro (Dust tot Lust)
2. Temple of Abominations