Review: Grond – Howling from the Deep – Raw Skull Recordz – Release: 09-07-2017.

Deamorph – Basgitaar

Opname line up:
Danila “Dust” Djachkov – Gitaar
Konstantin “Kist” Kovalenko – Drums en zang
Artem “Artemius” Ruckovickin – Basgitaar

Howling from the Deep
Ik heb hier mijn eerste kennismaking met Grond voor me liggen. Hoewel ze al twee albums en twee EP’s uit hebben, had ik nog nooit iets van ze gehoord. Dit kan komen omdat de releases buiten Rusland niet of nauwelijks te verkrijgen waren. Raw Skull Recordz is hier goed op ingesprongen. “Howling in the Deep” is een re-release van hun debuut uit 2013, maar omdat niemand dit destijds kon beluisteren kan ik dit gewoon als een volwaardige release reviewen.

Opgenomen is dit alles in de Cosmos Studios in Moskou, in de zomer en herfst van 2011. De boel is gemixt en gemasterd in de Navahohut Studio door Arkadiy Navaho. Men had toen een iets andere line up dan nu, maar ook Daemorph (Andrey “Drew” Tkalenko) werkte mee aan de release. Niet als bassist, maar als vormgever van het album. Hij maakte de originele hoes. Hij heeft ook de hoes van de huidige release gemaakt. Saillant detail, er komt een zeer gelimiteerde versie uit van 50 hand-genummerde cd’s met een OBI-strip erbij. Deze versie zal alleen verkocht worden op het Schoonebeek Deathfest (2 september 2017).

Afgetrapt wordt er met ‘Astrophoby’, dit nummer knalt er gelijk lekker in. Lompe death metal, direct herkenbaar als OSDM. Het nummer ‘Sea Tanks’ vind ik ook een geweldig nummer, vooral de zang. Hier lijkt het net alsof men de term Sea Tanks bedacht heeft, hier een lekkere vette grunt bij gemaakt heeft en vervolgens het nummer om deze kreet heen heeft gebouwd. Ook het navolgende ’Infected’ is een stamperd, gewoon lekker een moshpit bouwen op dit nummer en halverwege komt er toch een diepe rochel en een lompe groove tevoorschijn, wauw! Vergeet ik er bijna bij te zeggen dat de drummer ook de zang doet, dat is ook wel speciaal. Verder kan ik me zo snel alleen Procscriptor van Absu voor de geest halen die dit ook doet (zullen er vast meer zijn, maar die schieten me zo snel niet te binnen).

Ook het nummer ‘Stinking Suicide’ moet ik even aanhalen. Bij de beginriff had ik zoiets van, huh… dit lijkt wel een oude demo van Metallica, maar dan zwaarder gestemd. Sowieso ademt dit album zo’n sterke old school vibe uit, niet alleen death metal, maar ook oude thrash hoor je vaak terug, ‘Half Life Decay’ heeft een riff dat zo op een album van Anthrax had gepast. Nergens is het geforceerd, het is net of het gewoon zo hoort.

De zang van Kist is, ondanks dat hij vaak enorm diep grunt, toch veelzijdig. Hij komt af en toe in de buurt van Chris Barnes, maar is nooit eentonig. Chris Barnes haal ik niet zomaar aan, want de muziek heeft in het algeheel wel een beetje een Six Feet Under vibe, maar dan niet overgeproduceerd.

Als extra krijgen we nog vier bonustracks, ‘R’lieh’ dat uit dezelfde opnamesessie voortkomt, maar destijds het album niet heeft gehaald en nog drie nummers die opgenomen zijn in 2009. Deze zijn nog niet eerder in deze kwaliteit uitgebracht. Zoals gezegd heeft Daemorph het artwork gedaan, hij is onder meer bekend van hoesontwerpen van Avulsed, Disgorge, Morbosidad, Revulsed en The Black Dahlia Murder. Hij verstaat z’n vak.

“Howling from the Deep” is een zeer vermakelijk album dat met huid en haar wordt verslonden door OSDM-freaks. Hij klinkt gewoon goed en authentiek. Vooral dat laatste kom je tegenwoordig steeds minder vaak tegen en dat is jammer. OSDM speel je vanuit je hart, niet vanuit het idee om oude metal te móeten spelen, of zelfs om het geld (net alsof er bakken mee te verdienen is). Dit is een gave release en ben ook zeer benieuwd naar hun optreden op het Schoonebeek Deathfest, wat tevens hun eerste optreden buiten Rusland is.

Score: 4.2 uit 5

1. Astrophobos
2. Innsmouth