Review: Hammerfall – Built To Last – Napalm Records – Release: Out Now

Review: Hammerfall – Built To Last – Napalm Records – Release: Out Now.

metal-injection-hammerfallHammerfall’s “Built to last” komt na het ijzersterke “(R)evolution”. Na een uitstapje in een ander genre met “Infected” was het even afvragen of Hammerfall zich steeds nog wel de koningen van de Power Metal mochten noemen. De perfectionistische inslag deed besluiten alles weer in eigen handjes te houden en dat heeft tot resultaat dat “Built to Last” gewoon vertrouwd klinkt. Weinig spannends of vernieuwends, maar oerdegelijk en “krachtig” neergezet. Het is knap hoe de band dezelfde kreten, termen en onderwerpen kan blijven uitpoepen zonder te gaan vervelen.

Karaktermetal mag men het ook wel gaan noemen wat de mannen hier neerzetten. Ik vind het geweldig dat waar menig band in het genre faalt om iets fatsoenlijks neer te zetten, Hammerfall moeiteloos iets goeds uit de mouw schudt. Persoonlijk ben ik helemaal geen Power Metal fan maar een band zoals Hammerfall weet ik altijd prima te versmaden.

De productie is prima in orde. Alles staat prima in balans. Genieten geblazen is het van alle details: de zangkoortjes in zowel voor- als achtergrond, de tederheid in Joakim zijn gezang en de bombast in de duellen. “Built to Last” is een dynamische plaat geworden met veel van wat we al eens gehoord hebben. De moderne productie zorgt er echter voor dat het niet oubollig klinkt.

Het wordt nooit echt kaasmetaal. Daar zijn de mannen simpelweg te goede muzikanten voor. De gitaarduellen, de meezing chorussen, de hoge vocalen van Joakim. Het is allemaal weer aanwezig. Het album klinkt alsof het zo 23 jaar geleden geschreven is toen de Zweden aan hun strijd begonnen. Sommige bands moeten hun sound gewoonweg niet veranderen. Hammerfall is zo’n band en ze hebben donders goed begrepen hoe vast te houden aan hun stempel. Ik weet in ieder geval dat ik komende tijd weer met de vuist in de lucht in de auto loop mee te galmen. Hammerfall is een band die op 1 album na (“Infected”) nog nooit heeft teleurgesteld.

Hammerfall Facebook
Hammerfall Official
Napalm Records