Review: Hammerfall – Legacy Of Kings 20-year Anniversary Edition – Nuclear Blast – Release: Out now

Review: Hammerfall – Legacy Of Kings 20-year Anniversary Edition – Nuclear Blast – Release: Out now.

Deze package bestaat uit een geremasterde versie van het album “Legacy of Kings” uit 1998 en een bonus CD met live nummers en demo rehearsals. Wie bekend is met het repertoire van Hammerfall mag deze eerste gerust overslaan want de verschillen met het origineel zijn verwaarloosbaar. Interessanter is de bonus CD. Die begint met het nummer ‘Eternal Dark’ van het Nederlandse Picture. Het origineel klinkt erg gedateerd en wel erg tam vergeleken met deze uitvoering van Hammerfall. Wellicht een idee voor de heren om deze nog eens een keer opnieuw op te nemen. Dat klinkt met de huidige productie vast erg vet. Hammerfall heeft het nummer behoorlijk naar hun hand gezet en het past zo in hun setlist.

‘I Want Out’ is een Helloween klassieker die al door veel bands is gecoverd. Deze cover is al van 1999 met Kai Hansen als zanger, gitarist en toetsenist en Udo Dirkschneider op achtergrondzang.
Kai Hansen is tevens de achtergrondzanger is het volgende nummer, de Rainbow cover “Man on the Silver Mountain”. William J. Tsamis van Warlord is de leadgitarist op dit nummer.

De tracklist geeft bij nummer 4 aan: “Legacy of Kings” medley, maar die staat op mijn promo helemaal aan het einde. Wat volgt zijn vijf live nummers: ‘Heeding The Call’ (2018), ‘Let The Hammer Fall’ (2017 Fortaleza Brazilië) , ‘Legacy of Kings’, ‘At The End Of The Rainbow’ en ‘Stronger Than All’. Op ‘Let The Hammer Fall’ hoor je de interactie met het publiek en die hoor je ook duidelijk uit volle borst meezingen zoals we gewend zijn van het Zuid Amerikaanse publiek. ‘Legacy of Kings’ is opgenomen in het thuisland aangezien Joacim het publiek toespreekt in zijn moerstaal. ‘At The End Of The Rainbow’ komt zo te horen van de DVD “Hammerfall – One Crimson Night” opgenomen tijdens hun concert in Zweden in Lisebergshallen.

Aan het eind van de bonus CD staan een zestal rehearsal demo’s. Die zijn van redelijk goeie kwaliteit, met de zang wel redelijk naar de achtergrond gedrukt. Voor de verzamelaars is dit zeker een leuke aanvulling op de collectie. In een andere package zit ook nog een DVD met verschillende live-opnames, waaronder een aantal Judas Pries en Accept-covers en een interview uit 2018.

Hammerfall Facebook
Hammerfall Official

Header: Wojtek Komar